Jeg kom hurtigt ned på jorden igen, da jeg fik set nærmere på udvalget af kommunale apps i Apples App Store. Det er et meget fragmenteret udvalg med meget varierende dybde, der tilbydes.
Danskerne har nu en smartphone i hvert andet hjem ifølge Danmarks Statistik, og tallet vokser hastigt. Det er gået hen og blevet et stykke isenkram, der kvalitativt og kvantitativt får meget af vores opmærksomhed. Turen i toget, bussen, ventetiden hos lægen, hjemme i sofaen og mange andre situationer udnyttes til at få ordnet meget af det, der forbinder os til venner, familie og samfund.
Jeg besluttede mig for at undersøge, hvor meget jeg kunne gøre med min smartphone i forhold til den offentlige borgerservice. Jeg søgte derfor på 'kommune' i Apples App Store (jeg bruger en iPhone4). Her var jeg glad for at finde et udvalg af Apps, men jeg kom også hurtigt ned på jorden igen, da jeg fik set nærmere efter. Det er et meget fragmenteret udvalg med meget varierende dybde, der tilbydes.
I dette tilfælde skal Københavns Kommune imidlertid have anerkendelse for at have taget et initiativ med deres Borgerservice App, som generelt får ganske gode anmeldelser. Den illustrerer på den anden side også, at der er langt til loftet.
Sagen er, at mange borgere i dag rigtig gerne vil deltage i borgerservicen med deres smartphones – og for den sags skyld på mange andre områder. Forventningsniveauet er højt til både indhold, relevans og opdateringshastighed. Fx viser brugerkommentarerne, at opdateringer i real tid med push notifikationer om vejarbejde og lignende forventes at kunne findes her. Kombinationen med NemID og en håndholdt computer på nettet, der stort set er inden for arms rækkevidde 24 timer i døgnet, må være en formidabel attraktiv platform til borgerservice for kommunerne. Og da det er så indlysende, så forventes det også af borgerne.
God struktur
Det er jo stadig relativt kort tid, der er gået siden udbredelsen af smartphones startede. Så en positiv konklusion kan være, at der er store muligheder for at få borgerne til at deltage i produktionen af borgerservice.
Der er begrænset plads i vores opmærksomhedsrum og i app-oversigten på vores smartphones. En af kommentarerne til Københavns Kommunes Borgerservice App er, at det er endnu en 'vi-skal-da-også-have-en-app'-app. Kommentaren er meget rammende, og det må give kommunerne anledning til at tænke i retning af konsolidering og enkelhed. Det ville være ærgerligt, hvis alle kommuner skal vise, at de er med på den nye trend med det resultat, at vanddybden i bassinet bliver 2 cm.
En anden vigtig overvejelse er, at (også) denne type applikationer stiller de normale krav til en god it-infrastruktur med godt strukturerede data og services. Her er der intet nyt. Perspektiverne er imidlertid store, når udbredelsen, sikkerheden og online tilgængeligheden går op i en højere enhed, som det er ved at ske på dette område. Det er en stor mulighed for at skabe værdi for borgerne og hele samfundet, som vores infrastruktur i Danmark giver gode muligheder for at udnytte. Som en af brugerkommentarerne til Københavns Kommunes Borgerservice App lyder: 'Fin start, højt til loftet!
Af Martin Simonsen, bestyrelsesmedlem, DIT og afdelingsdirektør, Danske Bank
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.