
Svanemærket og EU-Blomsten er de to mærker, som kommunerne oftest tager afsæt i, når de stiller krav i forbindelse med udbud – og begge mærker er blevet endnu mere populære end for et år siden. 85 pct. tager afsæt i Svanemærket, mens 68 pct. tager afsæt i EU-Blomsten – begge er cirka 4 procentpoint mere end sidste år.
Det viser KL årlige rundspøge blandt de kommunale chefer med ansvar for indkøb. Undersøgelsens formål var at tage temperaturen på implementeringen af den fælleskommunale indkøbsstrategi 2020-2024, skriver Miljømærkning Danmark i en pressemeddelelse.
- Svanemærket og EU-Blomsten har den styrke, at de er såkaldte type 1-miljømærker. Det betyder, at de er baseret på den internationale standard, ISO 14024, som sikrer, at mærkerne er produktspecifikke og bygger på en livscyklusvurdering samt kontrolleres af en uafhængig tredjepart. Denne tilgang sikrer relevante krav og maksimal miljøeffekt – og gør det samtidig mere enkelt for indkøberne, som ikke selv skal udvikle og kontrollere miljøkrav, siger Rikke Dreyer, der er chefkonsulent i Miljømærkning Danmark.
Resultaterne fra KLs rundspørge viser, at kommunerne i løbet af det seneste år har skærpet deres fokus på miljømærkede indkøb.
Flere og flere kommuner sætter bl.a. mål for grønne indkøb. Således svarer hele 68 pct., at kommunens indkøbspolitik indeholder målsætninger, der skal sikre, at vores indkøb stadig bliver mere bæredygtige og grønne – til sammenligning var tallet i 2021 på 59 pct., mens det i 2020 var 53 pct.
Bliver også til krav i udbud
De to målsætninger om grønne indkøb, der indgår i flest kommunale indkøbspolitikker, er indkøb af miljømærkede produkter og en overordnet målsætning om at grønne hensyn skal indgå i beslutningen i forbindelse med indkøb/udbud. Hele 67 pct. svarer, at indkøb af miljømærkede produkter er med i deres indkøbspolitik, hvilket er en stigning på 15 procentpoint i forhold til 2021.
- Det er meget positivt, at indkøb af miljømærkede produkter nu indtager en delt førsteplads som målsætning i kommunernes grønne indkøbspolitikker. Miljømærker gør det uden tvivl lettere at være grøn indkøber, og det bliver mere enkelt at kommunikere til både leverandører, medarbejdere og borgere om kommunens grønne indkøbspolitik, siger Rikke Dreyer, chefkonsulent i Miljømærkning Danmark.
Det bliver dog ikke kun ved målsætninger for miljømærkekrav i indkøbspolitikkerne. Ifølge rundspørgen bliver det også ofte til konkrete krav i udbud. 79 pct. af de kommunale indkøbschefer svarer således at de at de altid eller som oftest stiller krav om standarder og mærkningsordninger, når de udbyder opgaver med henblik på at sikre, at deres indkøb er bæredygtige. Her var tallet sidste år 75 pct., mens det i 2020 var 68 pct.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.