
- To ud af tre dagtilbud har adgang til trådløst internet i alle indendørs lokaler
- 75 pct. anvender i høj grad et eller flere digitale redskaber, som fx tablets og digitalkameraer, i forbindelse med læringsaktiviteter
- Halvdelen af dagtilbuddene oplever en betydelig læringseffekt, når de anvender digitale redskaber, fx i forhold til kreative læreprocesser og udvikling af sociale og personlige kompetencer for børn med særlige behov
Sådan lyder nogle af de væsentligste konklusioner i en ny kortlægning af brugen af digitale redskaber i dagtilbud, som Rambøll Management Consulting og Implement Consulting Group har gennemført.
- Jeg er glad for, at vi kan se, at kommunerne inddrager de digitale redskaber som endnu en indgang for børnene til at opnå selvværd og positiv feedback fra kammerater og voksne. Særligt i forhold til børn med særlige behov kan de digitale redskaber bidrage til at give bedre muligheder for at blive en del af fællesskabet, hvilket er meget vigtigt, siger Anna Mee Allerslev (R), formand for KL's Børne- og Kulturudvalg.
Kortlægningen udspringer af regeringen, KL og Danske Regioners fællesoffentlige Strategi for Digital Velfærd. Den har afdækket potentialer - både faglige, pædagogiske og ressourcemæssige - ved at anvende digitale læringsredskaber i daginstitutioner og dagplejen og viser, at der er en række uudnyttede potentialer og muligheder ved brugen af digitale redskaber til læring.
I 2014-15 skal der i alt anvendes 3,7 mio. kr. fra Strategien for Digital Velfærd til at skabe mere viden om, hvordan digitale redskaber kan bidrage til at indfri disse potentialer gennem øgede læringsmæssige og pædagogiske effekter. Første del af projektet bliver en offentlig høring, der skal afdække potentialer og sætte rammerne for det videre arbejde med digital dannelse og digitale redskabers indflydelse på læring i dagtilbud. Anden del af projektet omhandler forskning i og praksisnær afdækning af digitale redskabers betydning for børns udvikling, trivsel og læring.
Kortlægningen blev gennemført for Digitaliseringsstyrelsen, KL, UNI•C - Styrelsen for it og læring og Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.