Når store virksomheder i Danmark er blevet taget i at give grønne løfter, de ikke kunne holde, er de hidtil sluppet uden politianmeldelse.
Det er til trods for, at ny lovgivning fra 2022 har givet mulighed for bøder på over 10 millioner for brud på markedsføringsloven. Et værktøj, der især skulle bruges til at bekæmpe greenwashing.
I samme ombæring har Forbrugerombudsmanden fået en ekstra bevilling på 28 mio. kr. til at øge kontrollen med et voksende antal sager om greenwashing. Men selvom Forbrugerombudsmanden i 2022 vurderede, at 10 virksomheder gjorde sig skyldige i greenwashing blev ingen af dem politianmeldt. Det bør der laves om på, siger oppositionen, Forbrugerrådet Tænk og flere advokater til Danwatch:
- Jeg er overrasket og meget kritisk over for, at der ikke er blevet politianmeldt en eneste virksomhed, efter Forbrugerombudsmanden har fået bevillingen, siger Mona Juul, erhvervs- og klimaordfører i Det Konservative Folkeparti til Danwatch og fortsætter:
- Virksomhederne bør kende reglerne, og der skal være en konsekvens for dem, der bryder dem. Forbrugere, der vil handle bæredygtigt, skal ikke snydes. De skal kunne stole på den markedsføring, de møder,.
Hos Enhedslisten mener de også, at det er “nødvendigt, at der er nogle sager, der går videre til politiet, og som kan medføre en bøde”
- Store virksomheder som OK Benzin, Suzuki og Toyota har mest respekt for, at der kan falde bøder, siger Søren Egge Rasmussen, energi- og forsyningsordfører fra Enhedslisten til Danwatch med henvisning til tre af de virksomheder, der er blevet taget i greenwashing.
Truer grøn omstilling
Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, har selv udtalt, at det er “overordentligt vigtigt at lave et effektivt tilsyn”, da greenwashing truer den grønne omstilling. Men hun forklarer nu til Danwatch, at hun vil give virksomhederne tid til at lære reglerne at kende.
- Der er gået en vis inflation i at anvende begreber som klimavenlig og bæredygtig uden at kunne dokumentere det. Vores konklusion har derfor været, at virksomhederne ikke er tilstrækkeligt opmærksomme på, at der her er lovgivning, der skal overholdes. I en sådan situation anser jeg det for væsentligt at udbrede kendskabet til reglerne, inden vi skrider til politianmeldelser”, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Jane Frederikke Land, advokat i LIGA Advokater, der er specialiseret i markedsføringsjura og greenwashing mener dog, at virksomhederne burde have styr på reglerne:
- Der er ikke nogen tvivl om, at brancheorganisationerne kender de her regler. De har selv været med til at forhandle Forbrugerombudsmandens vejledning, der allerede kom i 2014, på plads. Så at sige, at virksomhederne ikke har kendskab til reglerne, det er en sandhed med modifikationer, siger hun til.
Manglende bøder fører til greenwashing
Den samme konklusion når advokat Heidi Højmark Helveg, der rådgiver virksomheder i markedsføringsjura på det grønne område. Hun mener tilmed, at de manglende bøder i stedet medvirker til greenwashing.
- Vi har set det samme mønster på området for databeskyttelse, spam-regler og så videre. At lige så snart, der bliver uddelt nogle bøder, der kan mærkes, så vil vi også opleve, at der bliver brugt flere penge på juridisk rådgivning i virksomhederne. Og at reglerne i meget større omfang bliver overholdt, siger Heidi Højmark Helveg til Danwatch.
I en pressemeddelelse skrev Forbrugerombudsmanden for nyligt, at virksomheder fremadrettet må “forvente at blive politianmeldt, hvis vi vurderer, at de anvender vildledende udsagn”. Overfor Danwatch forklarer Christina Toftegaard Nielsen dog, at det ikke vil ske automatisk:
- Nej, vi vil fortsat foretage en vurdering af, om vi anser det for en så alvorlig overtrædelse, at det skal politianmeldes. Det er en vurdering, vi altid foretager, når markedsføringsloven efter vores opfattelse er overtrådt. Men det betyder, at vi fremover vil se med større alvor på vildledende markedsføring, da virksomhederne bør kende reglerne, siger Forbrugerombudsmanden.
Det er de glade for hos Forbrugerrådet Tænk, da et slapt tilsyn med greenwashing går ud over den grønne omstilling.
- Konsekvensen er, at man svigter forbrugerne. For der er rigtig mange forbrugere, der gerne vil støtte op om den grønne omstilling og ændre deres forbrugsvaner. Men hvis de ikke kan stole på de budskaber, som de møder i markedsføringen, så ender de med at miste tilliden til den, og det kan gå ud over grøn omstilling, siger Marie Frank-Nielsen, jurist i Forbrugerrådet Tænk.
Erhvervsminister Morten Bødskov har ikke ønsket at stille op til interview om de manglende politianmeldelser, men henviser til Forbrugerombudsmanden.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.