Efter tyve år på skinnerne og mere en 95 mio. km, skal de 34 første metrotog i den københavnske metro nu igennem en modernisering. Derfor har Metroselskabet nu indgået kontrakt med Alstom om en gennemgribende modernisering af togene.
Den franske leverandør af mobilitetsløsninger skal over de kommende tre år renovere togene og dermed sikre den fortsatte høje driftssikkerhed, fastholde togenes høje sikkerhedsniveau, forbedre kundeoplevelsen og gøre det nemmere at vedligeholde togene.
Oprindeligt skulle de 34 tog udskiftes med nye tog i 2025. Moderniseringen forlænger deres levetid til 2035. En modernisering indeholder desuden et væsentligt mindre klimaaftryk, end nyindkøb af 34 tog ville gøre, oplyser Metroselskabet i en meddelelse.
- Vi har sat os et ambitiøst mål om fortsat at levere den bedst mulige bæredygtige service til vores kunder samtidig med, at vi sætter det mindst mulige klimaaftryk. Moderniseringen vil få positiv indflydelse på passagerernes oplevelse af rejser med Metroen på M1 og M2. Derfor har vi søgt efter en leverandør til opgaven, der matcher vores ambition. Det har vi fundet i det netop afsluttede udbud, hvor den valgte leverandør udmærkede sig i et stærkt felt af bydere, siger Rebekka Nymark, direktør i Metroselskabet.
Modernisering, der udføres på Alstoms værksted i Rotterdam, indeholder udover ændringerne i indretningen, maling af alle paneler, nye gulve, udskiftning af døre og udskifte vigtige dele af undervognen.
- Vi har stor erfaring med denne type renoveringer. Men denne opgave er en enestående mulighed for at komme til at arbejde med det første førerløse metrosystem i en hovedstad, og med den ekspertise, som Metroselskabet bringer med ind i samarbejdet, siger Emmanuel HENRY, Managing Director, Alstom Transport Danmark.
Kontrakten, som Metroselskabet har underskrevet med Alstom, har en samlet værdi af 30 mio. Euro. Efter planen skal det første af 34 tog tage rejsen fra København til Rotterdam i 2023, mens det sidste vender tilbage i drift i 2026.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.