Flere parter i branchen har efterlyst grønne krav til entreprenører og andre virksomheder, der vil have del i opgaverne i forbindelse med de mange nye infrastrukturprojekter, der blev lagt op til i den 161 mia. kr. dyre infrastrukturaftale, der blev indgået i Folketinget i sidste uge. Men rådgivningsvirksomhed Cowi, der er rådgiver på flere infrastrukturprojekter, ser risici ved at opstille grønne krav, skriver MobilityWatch.
- Der er fordele og ulemper ved krav, for når der er nogle krav, så skal du også navigere inden for det. Det kan mindske spillerummet for at tænke innovativt, siger Thor Weber, projektleder for jernbane og metro hos Cowi.
Han nævner et eksempel fra et udbud på etablering af en bro i Silkeborg, hvor entreprenøren fandt på en løsning til CO2-besparelse ved at støbe broen i flere dele, så der kunne anvendes mindre bestandig cement. En løsning hverken Cowi eller bygherren kunne have fundet frem til selv. Sådanne løsninger, frygter Thor Weber, vil gå tabt, hvis man sætter meget specifikke krav til udbud.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.