
Den samlede udledning af drivhusgasser fra offentlige indkøb i Danmark i hele værdikæden er ca. 20 mio. tons CO2 per år, svarende til 4 tons per indbygger. Hvis man blot reducerer CO2-udledningen fra de offentlige indkøb med 10 pct., kan Danmark altså spare 2 mio. tons CO2 per år. Det svarer til at fjerne ca. 650.000 biler fra vejene eller godt en fjerdedel af den danske bilpark. Klimapotentialet er derfor stort – og kan nås relativt let.
Sådan konkluderer Concito i 'Grønne offentlige indkøb' – en undersøgelse og et notat fra tænketanken, der kalder sig Danmarks grønne tænketank, hvis formål er at medvirke til et lavere udslip af drivhusgasser og en begrænsning af skadevirkningerne af den globale opvarmning. Concito har godt 100 virksomheder, forskere, organisationer og personer som medlemmer af rådet.
Danmark mangler ambition og styring
Charlotte Fischer er chef for Concito, Bæredygtigt Erhverv, og hun påpeger, at Danmark har brug for noget styring, når det handler om at drive grønne offentlige indkøb.
- Danmark mangler ambition i sine offentlige indkøb. Vi skal i langt større omfang se grønne offentlige indkøb som en god forretning for Danmark. Lige nu skader vi klimaet og miljøet og spilder penge, fordi vi alt for ofte kun køber ind kortsigtet efter anskaffelsespris – og ikke totaløkonomi. Vi glipper muligheden for at bygge et stærkt dansk hjemmemarked for grønne løsninger op – og dermed skabe grundlaget for et bedre klima, innovation og flere eksportsuccesser, siger Charlotte Fischer.
Klare anbefalinger
Concito giver i analysen en række anbefalinger til, hvordan Danmark bedre udnytter det grønne potentiale i offentlige indkøb, Danmark skal:
- Sætte skarpere fokus på de tunge sektorer med stor betydning for klima og miljø, nemlig fødevarer, bygge/anlæg og transport.
- Have et stærkt maskinrum med klare mål for grønne indkøb med fast monitorering – og vi skal i øget omfang udvikle og anvende redskaber og standarder, der kan gøre det lettere at købe grønt ind.
- Sikre mere innovation med nyt nationalt mål, der skal stimulere brug af funktionskrav, markedsdialog og de nye innovationspartnerskaber, som udbudsloven åbner for.
- Mere konsekvent bruge total- og livscyklusomkostninger, hvor det giver såvel grøn som sort bundlinje.
- Sikre en stærkere regulering og mere viden om fremdrift og effekt af grønne indkøb på klima og miljø.
Notatet om 'Grønne offentlige indkøb' er det tredje i en serie af klimabriefs, som vurderer potentialet i en række lovende klimaløsninger fra ind- og udland og kommer med anbefalinger til mulige tiltag på området.
Læs eller download notatet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.