
HADERSLEV: Egentlig var der på det september-byrådsmødet i Haderslev lagt op til, at hvad ikke kunne besluttes i Udvalget for Plan og Miljø, skulle løftes til byrådet - og stemmes igennem af det borgerlige flertal. Thies Mathiasen (DF) havde været fraværende i udvalget, hvor S-EL-fløjen ønskede at forsætte med en kommunal driftsafdeling, mens den borgerlige fløj ønskede en partnering-model.
Udvalgsformand Benny Bonde (LA) præsenterede det spørgsmål, som har været drøftet siden august 2014 og som på dagsordenen hed 'Udbud af Driftsafdelingen i en partneringmodel - principiel stillingtagen'. Men mødet endte - blandt andet - med, at hele legitimiteten af den såkaldte partnering-model brugt på en vej- og parkafdeling nu skal undersøges nærmere.
Byrådet havde oprindeligt taget udgangspunkt i fire modeller:
- A - Alt udliciteres
- B - Offentlig Privat Samarbejde - OPS
- C - Driftsafdeling (BUM-model)
- D - Driftsafdeling, partneringbaseret
Partnering-modellen går blandt andet ud på, at Driftsafdelingen omdannes til et aktieselskab, hvor den vindende entrepenør køber 51 pct. af aktierne og driver selskabet. Modellen er tidligere anvendt af Sønderjyllands Amt, fremgik det af dagsordenen.
Oppositionens leder, tidligere borgmester Jens Christian Gjesing (S) talte varmt imod partnering-modellen:
- Mig bekendt er Greve Kommune den eneste kommune, der i dag har brugt den, og de ting, jeg har hentet hjem på den sag, frister i hvert fald ikke.
Gjesing talte om en meget kompliceret jura, der vil skulle på plads, om den flexibilitet, man vil miste ved ikke længere selv at kunne disponere over driftsafdlingen ved særlige situationer - og ikke mindst om tabet af en kommunal arbejdsplads, hvor man kan tage sociale hensyn - for ansatte der ikke hele tiden lever op til en 100 pct. indsats på arbejdsmarkedet.
EL splittet
Han stillede sig tvivlende overfor, om det overhovedet er lovligt at sælge størsteparten af en driftsafdeling til en privat entrepenør - med 'spader, brosten og det hele', stillede en sag ved Statsforvaltningen i udsigt på det spørgsmål - og bad alle i byrådet læse høringssvaret fra medarbejdersiden igennem mndst tre gange.
Byrådet var således endnu ikke klar til at lægge sig fast på en af de fire modeller, men endte med en næsten-enstemmig vedtagelse om at gå videre med to af de fire nævnte modeller - nemlig B og D. I den sammenhæng skulle lovligheden af partneringmodellen (D) samtidig afprøves ved en ekstern konsulents mellemkomst.
Som et kuriosum sluttede punktet af med, at de to medlemmer af EL stemte forskelligt: Svend Brandt, der selv er med i Udvalget for Plan og Miljø, stillede kompromisforslaget, der samlede hele byrådet på nær hans partifælle Claus Larsen, der stemte imod.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.