Den nyligt udsendte evaluering af Udbetaling Danmark er mangelfuld. Det mener formanden for HK Kommunal i Nordjylland, Brian Andersen:
For det første, har de ikke spurgt borgerne, hvordan de oplever, at skulle benytte sig af digital selvbetjening. De har kun spurgt til den hjælp, borgerne får over telefonen, men det er jo meningen, vi skal kunne betjene os selv, lyder kritikken fra HK blandt andet.
Dårligere kontrol
Brian Andersen fremhæver også, at evalueringen ser bort fra, at kommunerne taber penge, fordi kontrollen med snyd er for dårlig:
- Kommunerne siger, at de kan afsløre mere snyd, fordi de har lokalkendskab, mens Udbetaling Danmark må nøjes med at tjekke systemerne, og det betyder, at kommunerne går glip af penge, siger han.
Det fremgår da også af rapporten, at netop kontrol-området beskrives som problematisk: 'Således viser evalueringen, at kontrolindsatsen i de mere komplekse snydsager (kontroltrin 3) ikke har realiseret de forventede forbedringer.'
Evalueringen beskriver, at problemerne især kan forklares med, at Udbetaling Danmark har haft svært ved at få nye it-systemer på plads, at det har knebet med samarbejdet med kommunerne og at man har været udfordret af 4000 kontrolsager, som blev overdraget fra kommunerne ved opgaveoverflytningen.
Men rapporten anfører optimistisk, at der er 'grundlag for en forventning om, at der kan ske forbedring af kontrolindsatsen på Udbetaling Danmarks opgaveområder i 2014.'
Flyt ikke mere
Rapporten nøjes ikke med at kigge bagud på det år, der er gået siden etableringen af Udbetaling Danmark. Det slås nemlig også fast, at der er 'kapacitet i Udbetaling Danmark til at overtage yderligere opgaver.'
Men det advarer Brian Andersen imod:
- Generelt vil det være til stor skade for borgerne, hvis man skiller ydelserne og sagsbehandlingen ad, ved at flytte ydelsen langt væk fra kommune. Ydelserne og sagsbehandlingen er i dag adskilt i kommunen, men ikke længere væk end at borgernes sagsbehandler og ydelsesområdet kan mødes her og nu, for at få afklaret problemer med udbetaling, siger HK-formanden.
Han peger desuden på tre konkrete områder, som efter hans opfattelse bør blive i kommunerne:
1. Kontanthjælp er alt for kompliceret til at flytte, da der er 40 forskellige ydelsesformer. Der er mange start og stop sager på grund af kortvarige arbejdsforhold, sygdom og manglende rådighedskriterier.
2. Sygedagpenge hvor KOMBIT forbereder et udbud for et nyt system, som skal være færdig i 2016. Her vil 80 procent af borgerene kunne betjene sig selv. Den gevinst kan kommunerne jo lige så godt selv få gavn af, i stedet for at overgive den til Udbetaling Danmark.
3. International social sikring vil omfatte mange udlændinge, hvor der kan være en sprogbarriere.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.