DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Hver tredje offentlige løsning er delvist privat

30 pct. af alle offentlige innovationer bliver skabt i samspil med private virksomheder, viser en ny måling fra Center for Offentlig Innovation
12. OKT 2018 6.20

Private virksomheder er ofte medspillere, når der skal skabes nye løsninger i den offentlige sektor. I 30 pct. af de offentlige innovationer er private virksomheder med til at igangsætte, fremme eller samarbejde om innovationerne.

Det viser håndbogen 'Nyt sammen bedre', som er skrevet af Center for Offentlig Innovation. Den viser endvidere, at 80 pct. af alle offentlige arbejdspladser har indført mindst én innovation i perioden 2015-2016.

En innovation kan være et nyt produkt, en ny service, en ny måde at kommunikere på eller en ny eller væsentligt ændret måde at arbejde på. 30 pct. af de innovationer er udført i samspil med en eller flere private virksomheder.

Private giver større chance for effektivitet
Et eksempel er i Region Hovedstaden, hvor Nordsjællands Hospital i samarbejde med en privat virksomhed har udviklet en app, der forkorter ventetiden for patienter, sikrer langt bedre information og sparer sygeplejerskerne for tid, de bedre kan bruge på andre opgaver. Et andet er i Vesthimmerlands Kommune, hvor kommunen i samarbejde med to virksomheder har udviklet en helt ny type skoletoiletter, der både har forbedret hygiejnen og fået andelen af elever, der vasker hænder efter at have været på toilettet, til at stige markant. Den nye toiletløsning har foreløbig spredt sig til tre andre skoler.

Analysechef i COI Ole Bech Lykkebo forklarer, at tallene indikerer, at der - når private virksomheder er med i innovationerne - er større chancer for at opnå øget effektivitet, bedre borgerinddragelse og højere kvalitet:

- Det er sandsynligt, at virksomhedernes kompetencer og teknologier kan være med til at skabe en merværdi, når der samarbejdes om offentlige innovationer. Vi kan ikke bevise en årsagssammenhæng - men det er en meget mulig forklaring, siger Ole Bech Lykkebo.

En pæl igennem myten
Ole Bech Lykkebo forklarer, at selvom innovationssamarbejde er effektfuldt, kan det også have sine udfordringer. Derfor skal man fokusere på dem, de offentlige services i sidste ende retter sig mod:

- Økonomien er oftere en hæmsko, når der skal samarbejdes. Det kan lyde lidt mærkeligt, når nu flere lægger kræfter i arbejdet. Men nogle gange skal indsatsen gøres ét sted i den offentlige sektor, mens frugterne høstes andre steder. Så den hurdle skal overvindes ved at sætte borgerne i centrum for samarbejdet - selvom det ikke altid er let, siger han.

Og det falder i god jord hos KLs næstformand Martin Damm (V), der over for Udbudsmedia siger:

- Jeg er glad for at få banket en pæl igennem myten om, at det offentlige lukker sig om sig selv. De her tal viser med al ønskelig tydelighed, at der er en motorvej at spille bold på, hvis man har de rette visioner og idéer. Vi ser ind i en fremtid, hvor der bliver flere ældre, flere børn og færre i den erhvervsaktive alder. Her bliver det helt afgørende, at vi samarbejder – også mellem arbejdsmarkedets parter – om at finde nye veje i opgaveløsningen på velfærdsområderne.

rp