De gamle IC3-tog skal køre videre på de danske jernbaner, selv om togene egentlig er modne til udrangering om få år. IC3-togene blev leveret til DSB over en tiårig periode fra 1989 til 1998, så de ældste togsæt er i dag kun to år fra enden på deres tekniske levetid på 30 år. Det skriver Ingeniøren.
Det er erkendelsen af, at IC4 aldrig kommer til at spille den planlagte rolle i togtrafikken, der nu får DSB til at holde IC3 på skinnerne. DSB meldte tidligere på året ud, at IC4 ikke bliver egnet til at køre i intercitytrafikken, og at toget hovedsageligt vil blive brugt i regionaltrafikken, indtil de skal udfases.
Det betyder, at de ældste eksemplarer af IC3 kommer til at køre på banen i 39 år, og det er stadig det mest driftsstabile tog i DSB's togflåde og præsterede sidste år over 33.000 kilometer mellem tekniske problemer. Det er vel at mærke næsten ti gange bedre end IC4, som sidste år præsterede beskedne 3.600 km mellem hvert tekniske problem.
pv
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.