KØBENHAVN: I sidste uge besluttede København Kommunes Borgerrepræsentation formelt at smække kassen i for betalinger til Nemlig.coms moderselskab, Intervare, samt at pålægge selskabet dagbøder på 7.200 kr.
Sanktionerne kommer som følge af, at kommunen ikke mener, at Intervare har levet op til kommunens arbejdsklausuler. En afgørelse som Intervare er uenig i, da selskabet mener, at de benytter sig af selvstændige vognmænd, der ikke er omfattet af klausulen.
- Vi er helt uenige i den afgørelse, det politiske flertal har truffet. Sagen har principiel betydning for både Intervare og en række andre private leverandører til det kommunale Danmark. Vi vil derfor nu afvente, at vi får udlagt det politiske flertals beslutning i en formel og juridisk gældende version fra Københavns Kommune. Herefter vil vi tage endelig stilling til, hvad vi så gør, siger Mikkel Pilemand, der er kommerciel direktør i Intervare i en pressemeddelelse.
I alt vil København tilbageholde månedlige betalinger på 400.000 kr. op til et samlet beløb på 3,2 mio. kr. Pengene skal bruges til at efterbetale chauffører, som, kommunen mener, er blevet underbetalt af Intervare. Samtidig har Intervare fået frem til 1. november til at implementere en løsning, som selskabet selv har foreslået, der gør, at man lever op til arbejdsklausulerne. Det vil Intervare nu arbejde på.
- Vi har ansvaret for at bringe dagligvarer ud til over 2000 ældre og udsatte borgere i Københavns Kommune. Dem lader vi ikke i stikken. Så vi går nu efter at finde en model, hvor vi gennemfører det løsningsforslag, vi har lagt frem for Københavns Kommune. Forslaget betyder, at det i fremtiden bliver nogle større transportvirksomheder, som skal stå for udbringningen af varer, siger Mikkel Pilemand.
Ingen accept af Københavns synspunkt på klausul
Han holder dog fast ved, at indfasningen af en nye model på inden på er en anerkendelse af, at Københavns Kommune har ret i deres anklager mod virksomheden.
- Vores tilbud til Københavns Kommune skal på ingen måder ses som en anerkendelse af Københavns Kommunes synspunkt om, at vi har overtrådt arbejdsklausulen, hvilket vi klart fastholder, at vi ikke har, men mere som udtryk for, at vi gerne vil skabe tryghed for de flere tusinde borgere, vi hjælper med indkøb hver uge. Samtidig med, at vi gennemfører dette forslag, vil vi overveje de juridiske og retlige skridt, der skal til, for at vi kan få uenigheden i sagen afgjort ved en domstol. Vi vil naturligvis kræve at få udbetalt eksempelvis tilbageholdte betalinger, lyder det fra Mikkel Pilemand .
Direktøren understreger samtidig, at de chauffører, som kører for Intervare, kører under gode og ordnede forhold. Han mener derfor, det er helt urimeligt, at Intervare er blevet beskyldt for social dumping af nogle politikere.
Københavns Kommune har varslet, at en mulig konsekvens, af at Intervare ikke efterlever kommunens krav inden 1. november, er en annullering af kontrakten.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.