dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Professor Isa Jahnke fortæller om undersøgelsens første resultater.

iPads har ændret undervisningen i Odder

Et svensk forskerhold har fulgt Odder Kommunes digitale læringsprojekt siden starten. Nu fremlægger forskerne de første resultater

ODDER: Det store projekt - hvor alle elever og lærere blev udstyret med en iPad, og derfor kaldes 1 til 1 projekt (1 enhed til hver elev) - blev sat i gang i januar 2012, og siden har projektet være fulgt tæt af et hold forskere fra Umeå Universitet i Sverige, fortæller kommunen.

- Eleverne bliver aktiveret på en anden måde. De bliver producenter, hvorigennem de opnår læring, og de opdager, at der er forskellige måder at producere på. De bliver opmuntret af lærerne til at udtrykke sig på forskellige måder, sagde professor Isa Jahnke.

Hun tilføjer: - Men det er ikke kun eleverne, der lærer. Det gør lærerne også. De lærer af eleverne og de lærer af hinanden, og derved er lærernes rolle blevet forandret.

iPad vigtig for børnenes læring
Isa Jahnkes kollega, Ph.d. Lars Norqvist, har undersøgt elevernes udbytte af at arbejde i digitale læringsmiljøer.

Børn i 11 klasser (forskellige skoler, forskellige klassetrin) blev bedt om at fortælle om deres egen opfattelse af deres læring. Det kom der i alt 296 udsagn ud af. Udsagnene er meget forskellige, men forskerne bider mærke i, at børnene (uopfordet) i hvert tredje udsagn nævner iPad'en som vigtig for deres læring.

iPad en naturlig del af hverdagen
Forskerne konkluderer desuden, at både elever og lærere, efter at have brugt iPads gennem to år, ikke længere opfatter iPad som noget særligt, men på linje med alle andre undervisningsmidler.

Nogle gange kan det være en fordel at bruge den, andre gange ikke, og eleverne har i høj grad selv et billede af, hvornår det har værdi at bruge den.

Odder Kommune er for tiden i gang med at evaluere 1 til 1-projektet, og i forbindelse med budgetlægningen skal politikerne tage stilling til projektets videreførsel.

 

kil

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkindkob.dk/artikel/ipads-har-aendret-undervisningen-i-odder

GDPR