DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job

It-fejl hos Skat betød manglende renteopkrævninger i to år

Tusindvis af virksomheder er fra 2013 til 2015 ikke blevet opkrævet renter på grund af it-fejl hos Skat.
16. MAJ 2019 13.45

En it-fejl hos det daværende Skat betød, at der ikke blev opkrævet renter hos tusindvis af virksomheder i over to år mellem 2013 og 2015. Det skyldtes problemer med den digitale løsning 'Én Skattekonto', som blev sat i søen i 2013. 

Fejlen kan have betydet, at virksomheder har aflagt forkerte årsregnskaber, fremgår det af en netop offentliggjort undersøgelse fra Ombudsmanden. 

- Det er overordentlig uheldigt, at et centralt offentligt it-system med så store mangler overhovedet blev sat i drift. Men sagen er også en påmindelse om, at hvis den slags fejl alligevel sker, har myndighederne et særligt ansvar for at informere berørte borgere og virksomheder om konsekvenserne for dem, siger ombudsmand Jørgen Steen Sørensen i en kommentar. 

Han mener, at Skat forsømte at vejlede de berørte virksomheder om it-fejlen. Først to år efter at problemet blev kendt, oplyste Skat direkte til virksomhederne, at der var knas på linjen. 

Ukendt beløb
'Én Skattekonto' er en konto, hvor ind- og udbetalinger af skat automatisk bliver modregnet. Hvis der er minus, bliver virksomheden pålagt renter, og det var de betalinger, som Skat ikke opkrævede. 

Da kontoen blev lanceret i 2013, var 700.000-800.000 virksomheder tilknyttet. Det første halvår blev der slet ikke opkrævet renter, men efterfølgende fik 167.500 virksomheder en opkrævning. I de følgende halvandet år var der fortsat mellem 28.000 og 68.000, som ikke blev opkrævet renter.

Fejlen blev løst 1. oktober 2015, og Skat har efterfølgende opkrævet manglende betalinger hos virksomhederne. Den samlede størrelse af efteropkrævningerne har Skat ikke kunnet oplyse. 

Ombudsmanden stiller spørgsmål ved, om Skats efterfølgende opkrævning af renter og renters renter har været efter bogen. Han mener, at det er et spørgsmål, som domstole skal tage stilling til.

Skatteministeriet beklager i en redegørelse til ombudsmanden, at skattekontoen ikke fungerede korrekt, men mener ikke, at der er begået ansvarspådragende fejl eller forsømmelser i sagen. 

Ritzau