DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job
Foto: Ritzau Scanpix

Italiensk Storstrømsbro-kontrakt, men uvist om alle firmaer er med

Efter usikkerhed siden før jul kan det ene af tre italienske selskaber i Storstrømsbro-konsortium - Condotte - blive hægtet af kontrakten, men de to andre er sikre

Et italiensk konsortium kan nu se frem til dansk underskrift på en kontrakt om byggeri af en ny Storstrømsbro. Konsortiet består af tre italienske selskaber, og da det ene af dem er konkurstruet, kan det ende med at kun de to andre får kontrakten, oplyser flere partiers transportordførere til Folketidende.dk og Avisen.dk.

Om det bliver to eller tre afhænger af udfaldet af et retsmøde i Rom onsdag, hvor det konkurstruede selskab Condotte har en sag om konkursbeskyttelse kørende. Hvis en italiensk dommer siger god for at selskabet er i stand til at skrive under, kan Danmark  ikke juridisk afvise at lade det være en del af konsortiet.

Hvis ikke Condotte kan få lov at skrive under, vil kontrakten gå til de to tilbageværende firmaer Grandi Lavori Fincosit og Itinera. Begge selskabers moderselskaber har stillet garanti og forsikret, at de har den tekniske viden til at gennemføre projektet også uden Condotte.

Den dobbelte løsning er anbefalet af Kammeradvokaten og blev tirsdag præsenteret for transportordførerne fra partierne bag forliget om den nye bro, efter at den oprindeligt planlagte kontraktunderskrivelse før jul blev udsat for at undersøge tvivl om de tre selskaber nærmere.

mk