
EU-domstolen har sagt god for en milliardindsprøjtning til PostNord, som blev foretaget af den danske og svenske stat, bl.a. til at finansiere afskedigelse af tjenestemænd i Post Danmark. Dommen kommer efter, at EU-domstolen har behandlet en række klager fra ITD, bl.a. over den statslige støtte, som blev besluttet med en fælles aftale mellem Danmark og Sverige fra 2017 om styrkelse af PostNord.
Men blåstemplingen fra EU’s side af statsstøtte, ændrer ikke på, at hele konstruktionen med et statsligt post- og pakke selskab bør ophøre. Det mener ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
-Vi mener helt grundlæggende, at det hører fortiden til, at staten poster milliarder i deres egen vognmandsforretning, når der er masser af private transportvirksomheder, der kan udføre opgaven. Derfor er det også vores klare opfordring til en kommende regering, at den lægger en plan for fremtidens post- og pakkemarked, der får private til at klare opgaven, siger Stefan K. Schou, der er adm. direktør i ITD, i en pressemeddelelse.
Postaftale udløber snart
ITD har siden aftalen mellem Danmark og Sverige om styrkelsen af PostNord, klaget over en lang række forhold i statsstøtten. Det førte bl.a. til at, PostNord i 2021 skulle tilbagebetale næsten en halv milliard kr. til staten, da støtten gav selskabet en økonomisk fordel i forhold til de private konkurrenter.
Men beslutningen om, hvorvidt man overhovedet vil have en statslig aktør på post- og pakkemarkedet i Danmark, kan alene træffes af det politiske niveau. Det mener ITD er ved tiden nu, hvor den nuværende politiske aftale om Post Danmarks postbefordring, som er indgået af den socialdemokratiske regering, SF, RV og EL, udløber d. 31. december 2022.
- Vi håber og tror, at politikerne har fået øjnene op for at post- og pakkemarkedet anno 2022 sagtens kan håndteres af private aktører, som allerede tilbyder danskerne pakke- og brevprodukter, som de er fuldt tilfredse med. Derfor er relevansen af en statslige spiller på post- og pakkemarkedet også for længst udspillet, siger Stefan K. Schou.
Økonomisk er det dog tvivlsom om det kan betale sig, at sende befordringspligten i udbud. Det mener i hvert fald Per Nikolaj Bukh, der er professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet.
- Det er helt urealistisk at forestille sig, at konkurrenter vil kunne byde på en skarpere pris, end hvad en virksomhed, der allerede er på markedet og har kapaciteten, vil kunne gøre, siger professoren. Han forventer derimod at et udbud vil betyde at Postnord genvinder udbuddet, men til en højere pris end i dag, hvorfor det altså vil blive dyrere for de danske skatteborgere at oprethold befordringspligten, har han tidligere udtil til MobilityWatch.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.