Da kontanthjælpsreformen trådte i kraft den 1. januar i år, var jobkonsulenternes it-system i jobcentrene langt fra gearet til at klare mosten. I dag - otte måneder senere - plager manglerne stadig medarbejderne. Det betyder blandt andet, at medarbejderne skal bruge ekstra tid på sagsbehandlingen, og borgere i flere tilfælde kommer senere i aktivering. Sådan lyder kritikken fra flere kommuner, som Version2 har snakket med.
- Vi bliver nødt til at lave administrative mellemøvelser med manuel arbejdskraft. Det giver mere arbejde for os i jobcentrene, siger chefen for job og borgerservice i Silkeborg Kommune, Michael Maaløe.
Med kontanthjælpsreformen fulgte en række nye krav blandt andet omkring intensive jobsøgningssamtaler med borgere på kontanthjælp. Men en begrænsning i it-systemet Opera fra KMD betyder, at der i nogle tilfælde kan gå lang tid, før borgeren bliver ringet op af jobcentermedarbejderen. Fordi det ikke er muligt at trække oplysninger om, hvor mange samtaler, der skyldes.
kil
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.