Digital Post skal væk fra den model, hvor en enkelt leverandør står for et stort og fastlåst system, sådan som det er tilfældet i dag. Det er budskabet fra KL, der i samarbejde med kommunerne har udarbejdet en række principper for Digital Post. Principperne kan bedst betegnes som en ønskeliste til den nye version af Digital Post, der skal i udbud, fordi det offentliges kontrakt med leverandøren eBoks A/S udløber til næste år. Det skriver Version2.
- Vi ønsker at gå fra at have en teknisk løsning og over i noget, der ligner en infrastruktur. Vi skal aktivere markedet i forhold til de enkelte komponenter i Digital Post, så der kan blive skabt gode brugervenlige løsninger til de forskellige dele af systemet, siger Jacob Poulsby Andersen, projektleder i KL, til Version2.
Digital Post er fra flere kanter blevet kritiseret for manglende brugervenlighed. Både unge og gamle er tøvende over for at hoppe med på vognen, og professor i digital forvaltning Birgit Jæger har begrundet den manglende tilslutning med netop manglende brugervenlighed og et design, hun kalder for 'gumpetungt'.
Læs hele artiklen hos Version2
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.