
Det er efterhånden flere år siden, at danskerne kunne hive et kødprodukt op fra køledisken i supermarkedet med teksten "klimakontrolleret gris". Det lille, lyserøde mærkat sad på produkter fra producenter, hvor der blev arbejdet for at nedbringe CO2-aftrykket. Men Danish Crown gik for langt med betegnelsen.
Fredag stemplede Vestre Landsrettet den som vildledende markedsføring i en meget omtalt retssag. Sagen var anlagt af Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen i Danmark. Ifølge sidstnævntes sekretariatsleder, Frederik Roland Sandby, er dommen "utrolig vigtig".
- Den bestemmer, at virksomheder ikke længere må markedsføre sig på hensigter. Det skal kunne dokumenteres, at man har gjort noget godt for klimaet i forhold til konkurrenterne, siger han.
Mærkatet blev lanceret i august 2020 og var en del af en kampagne, hvor også udsagnet "dansk gris er mere klimavenlig, end du tror" indgik.
Har aldrig villet vildlede
Efter kritik blev først dele af kampagnen trukket tilbage, og siden blev den opgivet helt. Året efter blev Danish Crown stævnet, og fredag faldt afgørelsen så. Hos slagterigiganten er man ærgerlig over dommen, siger pressechef Jens Hansen.
- Det har aldrig været vores hensigt at vildlede forbrugere. Tværtimod vil vi gerne fortælle om det store arbejde, der blev og bliver gjort hos danske landmænd.
Han peger på, at der er meget at lære fra fredagens dom - både for Danish Crown selv og andre virksomheder. Samme opfattelse har Dansk Industri, der var gået ind i sagen på slagterigigantens side.
- Landsretten siger ret tydeligt, at har man dokumentation for de gode ting, man gør, må man godt lave grøn markedsføring, og det er supervigtigt, siger vicedirektør Kim Haggren.
Han fortæller, at erhvervsorganisationen gik ind i sagen, fordi man savnede retningslinjer for, hvad virksomheder kan sige i markedsføringen af grønne indsatser.
- Dommen viser klart, at man godt må gå ud og sige de ting, som man gør på det grønne område, til forbrugere og andre.
Forbrugerrådet Tænk på sagsøgernes side
På den anden side i sagen bakkede Forbrugerrådet Tænk de to organisationer, som stod bag stævningen af slagterigiganten, op. Formand Anja Philip fremhæver, at dommen er i tråd med den lovgivning, der kommer fra EU snart. Lovgivningen siger, at udsagn om klimaet skal kunne dokumenteres.
- Den her dom er også vigtig i forhold til at få sat en stopper for eller i hvert fald mindske den massive greenwashing, vi kan se bliver rullet ud i alle brancher.
Greenwashing er, når produkter markedsføres som mere grønne, end de er. Anja Philip peger på, at forbrugerne er meget optagede af at gøre noget godt for den grønne omstilling.
- Så det er ødelæggende for forbrugernes tillid, når virksomhederne, som Danish Crown har gjort her, kommer med udokumenterede påstande, siger hun.
Professor: En halv sejr til Danish Crown
Mens betegnelsen "klimakontrolleret gris" var vildledende markedsføring, var udsagnet "dansk gris er mere klimavenlig, end du tror" omvendt inden for lovens rammer. Det blev heller ikke til et fremtidigt forbud mod at bruge "klimakontrolleret gris".
Bent Ole Gram Mortensen, professor ved Syddansk Universitet, ser dommen som "mere end en halv sejr" for Danish Crown.
- Retten underkender, at man skal forbyde de her udtryk i enhver henseende fremover. Det er også meget logisk, når retten siger, at det her må vurderes konkret og i den kontekst, det er fremsat.
Han fremhæver, at dommen ikke betyder et farvel til udtrykket "klimavenlig" i forbindelse med eksempelvis kød.
- Sådan en miljøanprisning skal ganske vist kunne dokumenteres og verificeres, men den skal også fortolkes i konteksten, siger professoren.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.