KØBENHAVN: Levering af dagligvarer til udsatte borgere, flytning af kontormøbler og taxakørsel af børn og unge til specialtilbud. Det er nogle af de områder, som København kommunes indsatsteam mod social dumping sidste år har holdt et ekstra skarpt øje med hos kommunens leverandører af transport, og det har vist sig fornuftigt.
Den styrkede kontrolindsats på transportområdet har ført til afsløringer af snyd med løn eller arbejdstid i 121 ud af 122 såkaldte dokumentkontroller, hvor indsatsteamet på baggrund af en konkret mistanke kræver, at leverandøren dokumenterer en medarbejders lønudbetalinger og arbejdstider.
Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) mener, at tallene viser, at indsatsen mod social dumping fortsat er nødvendig.
- Social ansvarlighed er afgørende for mig. Som kommune vil vi sikre ordentlige arbejdsforhold for alle, og vi vil modarbejde social dumping. Alle medarbejdere, der leverer til Københavns Kommune, skal have tryghed for at vi lever op til reglerne på det danske arbejdsmarked. Jeg er derfor glad for, at vores kontroller sikrer en rekordhøj efterbetaling til de medarbejdere, som er blevet snydt, siger hun i en pressemeddelelse.
Taxiområdet er et af de områder, hvor har indsatsteamet har fundet overtrædelser i mere end ni ud af ti dokumentkontroller, men virksomhederne været samarbejdsvillige og indgået i en konstruktiv dialog med kommunen. Medarbejderne er blevet efterbetalt, og der er fremlagt planer for at oprette egenkontrol i mange af virksomhederne.
Den samarbejdsvillighed har Københavns Kommune dog ikke mødt fra vareleverandøren, Intervare, der er moderselskab for Nemlig.com.
Tidligere på året ophævede kommunen samarbejdet på grund af social dumping. Her har indsatsteamet stillet krav om efterbetaling på 4.264.804,64 kroner fordelt på 72 medarbejdere.
613 kontroller
Selvom Københavns Kommunes indsatsteam altså havde særligt fokus på transportbranchen i 2021 var det dog fortsat virksomheder i bygge- og anlægsbranchen, der med 184 dokumentkontroller var den mest kontrollerede. Transportvirksomheder fik 122 kontroller.
I alt gennemførte indsatsteamet i alt 613 kontroller – bl.a. screeningsbesøg og dokumentkontroller – på tværs af brancher. Heraf var de 340 dokumentkontroller, som foretages på baggrund af en konkret mistanke, hvor der blev fundet overtrædelser i 63 pct. af sagerne.
På tværs af alle brancher har Københavns Kommune krævet efterbetaling til berørte medarbejdere på 4.754.926,67 kr. i sager, som er påbegyndt i 2021. Det er væsentligt mere end de foregående to år. I 2020 var kravet om efterbetaling på 1.750.244 kr. i sager, som er påbegyndt i 2020, mens kravet om efterbetaling i 2019 lød på 1.458.822 kr.
Sagen mod Intervare tegner sig dog for langt størstedelen af efterkravet, dermed tyder det reelt på et fald i snyd, hvis man renser tallene for Intervare-sagen.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.