KØBENHAVN: Anført af Københavns Kommune har landets tre største kommuner sagsøgt en stribe industrigiganter, nemlig lastbilproducenterne MAN, Volvo/Renault, Iveco, DAF, Daimler (nu Mercedes-Benz) og Scania for små 185 millioner kroner, hvoraf Københavns andel udgør lidt over 75 millioner. Nu kræves der erstatning.
Det sker på baggrund af producenternes rolle i et såkaldt priskartel, hvor virksomhederne over en længere årrække i fællesskab har skruet op for priserne på deres produkter, som fabrikanterne til sammen har så godt som monopol på, lyder anklagen.
Det fremgår af et notat fra Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune. Trine Høj Andersen, der er chefjurist i Teknik- og Miljøforvaltningen, udtaler i et skriftligt svar til TV2 Lorry, at sagen i øjeblikket kører ved Sø- og Handelsretten.
- Vi har kigget ned i relevante kontrakter og udbud for at kunne dokumentere den meromkostning, der har været, som følge af karteldannelsen, udtaler hun.
Bevæbnet med EU-afgørelse
I sit søgsmål er Københavns Kommune tungt bevæbnet med en afgørelse fra EU-Kommissionen, der under ledelse af EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager (R), afdækkede kartellets metoder.
Her viste en efterforskning, at producenterne i periode på 14 år - fra 1997 til 2011 - aftalte priser og aftalte at forsinke ny teknologi, der skulle nedbringe udledningen af sundhedsskadelige stoffer.
Dette mundede i 2016 og 2017 ud i bøder på svimlende 28,4 milliarder kroner til producenterne – bortset fra Man, der som en slags whistleblower slap for straf. Men selv om, sagen i første omgang blev lukket i 2017, kører den fortsat videre blandt de parter, der kan være blevet snydt af kartellet – herunder de danske kommuner.
EU-Kommissionen har nemlig opfordret enhver, der har været påvirket af kartellet, til at anlægge sag.
Kommuner i fællesskab
Det var netop, hvad Københavns Kommune i fællesskab med Aarhus Kommune, Aarhus Havn, Odense Kommune og Odense Renovation gjorde i juli 2019.
Den omfattende sag er dog først nu mundet ud i et egentligt erstatningskrav fra parterne. Det er altså det, Københavns Kommune opgør til cirka 75,5 millioner kroner. Selv mener landets største kommune, at beløbet kan opkræves på baggrund af 78 lastbiler købt, eller leaset i kartelperioden og efterfølgende år frem til 2014.
Dertil kommer et erstatningskrav for overpris på ydelser med producenternes store lastbiler ”som entreprenører med videre forventeligt har overvæltet på kommunen som følge af, at de selv har betalt overpris for lastbilerne”, fremgår det af notatet.
- Københavns Kommune har indkøbt og leaset lastbiler hos virksomhederne, og kommunen har indkøbt fragtkørsel hos selvstændige vognmænd, blandt andet med henblik på transport af affald og byggematerialer. Vi har derfor anlagt et søgsmål mod lastbilskartellet for at få udgifterne til meromkostningen igen, udtaler Trine Høj Andersen.
Medhold eller ej?
Det er dog ikke på forhånd givet, at de tre kommuner samt de kommunale selskaber får medhold i deres søgsmål.
I februar 2020 kunne Lastbilmagasinet således berette, at 3.200 speditører og vognmænd fra ni europæiske lande ved en domstol i München fik afvist et erstatningskrav på 600 millioner euro - cirka 4,5 milliarder kroner - for indkøb af i alt 85.000 lastbiler i priskartelperioden.
TV2 Lorry har rettet henvendelse til de sagsøgte parters danske og internationale presseafdelinger.
Iveco, Volvo Danmark A/S - der repræsenterer Renault såvel som Volvo - og DAF svarer alle tre, at de ikke har nogle kommentarer til sagen. Scania, MAN og Mercedes-Benz er ikke vendt tilbage på henvendelserne inden artiklens udgivelse.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.