AARHUS / MIDTJYLLAND: - Der er ikke så mange andre, der bestiller tog i Europa i øjeblikket, så der er en del virksomheder, der gerne vil ind på markedet. Derfor er det købers marked, siger chefkonsulent Niels Schmidt fra Aarhus Kommune i forbindelse med, at Midttrafik nu inviterer firmaer over hele verden til at levere skinner, systemer og eltog til letbanen samt eltog til Grenaabanen og Odderbanen. Hele projektet vil koste mellem halvanden og godt to mia. kr., skriver DR Østjylland.
Letbanens sekretariat vil finde fire firmaer, som skal være med i den endelige konkurrence om ordren, og Niels Schmidt glæder sig over, at både Grenaa- og Odderbanen er kommet med, så der skal køre eltog også på de to baner.
- Nu har vi mulighed for at udbyde total elektrificering i hele nettet, altså både på Odderbanen, Grenaabanen og de 12 km nye spor, der skal forbinde Aarhus med Lystrup via Lisbjerg, forklarer chefkonsulenten, der også garanterer, at letbanen ikke risikerer nogen ny IC4-skandale. Elektriske tog er en standardvare, der kører i mange europæiske byer.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.