DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job
Kommunale indkøbere har stået skoleret efter ulovlige indkøb for 67 mio. kr.
Bjarne Munk Jensen, chef for AffaldVarme Aarhus.
Foto: Thomas Emil Sørensen, Ritzau Scanpix

Kommunale indkøbere har stået skoleret efter ulovlige indkøb for 67 mio. kr.

I løbet af få år har Aarhus Kommune indgået kontrakter til mere end 67 mio. kr. med en stribe private leverandører uden konkurrence. Selvom interne rapporter afslørede store problemer i 2017, fortsatte en del af regelbruddet, viser dokumenter.
10. APR 2019 11.50

AARHUS: Store kommunale kontrakter i Aarhus Kommune er i flere år endt i hænderne på private leverandører uden om reglerne og uden konkurrence fra andre virksomheder. Selv da kommunen i foråret 2017 blev klar over, at en leverandør havde modtaget millioner af kroner i strid med reglerne, valgte kommunen at fortsætte med at handle hos den samme virksomhed - uden udbud.

Det er sket på trods af både opstramninger af interne indkøbsregler og en løftet pegefinger til kommunens indkøbere, viser en række interne rapporter og opgørelser, som kommunen.dk har fået aktindsigt i.

I alt har de tre kommunale afdelinger Center for Administration og Ejendomme, Center for Byudvikling og Mobilitet samt AffaldVarme Aarhus i en årrække indgået ulovlige kontrakter til i alt 67,6 mio. kr. med 30 private leverandører.

Aarhus Kommune erkender regelbruddet, og hos affaldsselskabet AffaldVarme Aarhus, der har stået for langt hovedparten af de ulovlige indkøb, medgiver chef Bjarne Munk Jensen, at 'man burde måske være blevet opmærksom' på problemerne tidligere.

 

Abonnenter på kommunen.dk kan læse hele historien her.