LOLLAND: Styrelsen for Patientsikkerhed retter en skarp kritik mod Lolland Kommunes håndtering af en sag om firmaet Pleje Plus. Så skarp, at kommunen får to påbud.
Sagen om Pleje Plus begyndte at rulle, efter at der var indløbet 266 henvendelser fra utilfredse borgere på otte måneder. Henvendelserne handlede om alt fra manglende medicingivning, manglende pleje og intet svar på nødkald.
Plejefirmaet blev sat under skærpet tilsyn, og ti henvendelser var så alvorlige, at de blev undersøgt for kontraktbrud.
Lolland Kommune bliver blandt andet påbudt at rette op på håndteringen af klager, fremgår det ifølge TV Øst af en rapport. Kommunen skal inden 7. maj udarbejde skriftlige retningslinjer for, hvordan den vil håndtere klager over sundhedsfaglige ydelser, som private leverandører udfører på vegne af kommunen.
- Retningslinjerne skal sikre, at leverandøren foretager den nødvendige patientsikkerhedsmæssige opfølgning på klagerne, står der ifølge TV Øst i rapporten.
Det andet påbud går på, at kommunen skal være mere opmærksom på, at Pleje Plus lever op til sine forpligtelser over for kommunen. Også det skal være på plads inden 7. maj.
Kommunen burde selv have set problemerne
Styrelsen for Patientsikkerhed kritiserer derudover Lolland Kommune for ikke at have ført kontrol med Pleje Plus' håndtering af medicin til borgerne. Kommunen burde have holdt ekstra øje med Pleje Plus, efter at det kom frem, at der på otte måneder var indløbet 266 henvendelser fra borgere over den behandling, de fik af Pleje Plus.
- Mængden af klagesager burde have givet Lolland Kommune en indikation af, at der kunne være generelle problemer med opgavevaretagelsen fra Pleje Plus, står der i rapporten.
Lolland Kommune tager påbuddene til efterretning, siger borgmester Holger Schou Rasmussen (S):
- Ligesom vi er i god dialog med andre tilsynsmyndigheder, så ser vi nu frem til konstruktiv dialog og vejledning fra Styrelsen fra Patientsikkerhed, så retningslinjerne bliver i overensstemmelse med deres anbefalinger. Og så det sker så hurtigt som muligt, siger han.
- Det har før som nu byrådets høje prioritet at tilbyde en ordentlig velfærd til vores ældre borgere. Til det hører også kontrollen af vores private leverandør, og når tilsynet vurderer, at den kontrol, vi har i dag, ikke er tilstrækkelig, så retter vi selvfølgelig ind, siger Holger Schou Rasmussen.
Foruden de skriftlige retningslinjer som de to påbud indebærer vil der blive lavet et tillæg til leverandørkontrakten, hvor det præciseres, at fremtidige klager, som kommer til den private leverandør skal gives videre til kommunen for at blive fulgt op.
Ritzau+mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.