
AALBORG: 'Borgerne er klar', lød det gang på gang, da repræsentanter for tre kommuner fortalte om digitalisering på KØF.
- Vi oplever et massivt pres fra borgerne for at digitalisere vores ydelser. Det er kommunerne, der ikke er dygtige nok. Vi skal geare vores organisationer gennem uddannelse og ved at få lederne med på missionen, sagde direktør for borgerservice i Københavns Kommune, Thomas Jakobsen, blandt andet.
Samme budskab kom fra Gribskovs kommunaldirektør Hugo Pedersen og Skanderborgs borgmester Jørgen Gaarde (S).
- Borgerne er parate og presser på, siger Hugo Pedersen.
- Vores største udfordring er at vores medarbejdere ikke er stærke nok i digitale løsninger, supplerer Jørgen Gaarde.
Fart på
Københavns Kommune har fuld fart på digitaliseringen og sparer millioner hvert år. I 2015 skal digital selvbetjening spare kommunen for 32 mio. kr. årligt. Ifølge Thomas Jakobsen, har digitaliseringen foreløbig betydet, at kommunen har lukket tre af seks borgerservicecentre. Samtidig har der været råd til at oprette et kommunalt call-center som har åbent fra 8 til 22 hver dag og hjælper borgerne for 21 kr. pr. besvaret opkald.
- Vi har investeret rigtig meget i ændring af organisationen, tilføjer Thomas Jakobsen.
Sandkasse
Skanderborg Kommune har oplevet, at det kræver en stor indsats at få medarbejderne gjort klar til digitaliseringen:
- Vi har oprettet en 'sandkasse', hvor medarbejderne øver sig i at bruge de ny værktøjer og metoder. Vi har tllbudt internetkurser til alle 550 administrative medarbejdere, og foreløbig har 200 af dem lært at bruge Google Maps, Youtube, oprette en blog og bruge videokonferencer, siger borgmester Jørgen Gaarde.
Matche borgerne
I Gribskov er det kommunaldirektør Hugo Pedersens erfaring, at det ikke længere er vigtigt at gøre it og digitalisering til noget særligt, det skal være en naturlig del af hverdagen:
- Vores udfordring er ikke at stille krav til borgerne, men at vi skal kunne matche borgernes forventninger. Vi kan altid diskutere de sidste ti procent, som ikke kan bruge it, men det kan langt de fleste borgere, siger han.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.