En ny rapport fra KORA kortlægger og analyserer erfaringerne, når offentlige myndigheder, private og non-profit-organisationer arbejder sammen på det specialiserede socialområde.
Den viser, at der er tre samarbejdsformer, som typisk bliver brugt på det sociale område: driftsoverenskomster, partnerskaber og markedsbaserede samarbejdsmodeller. Samtidig viser analysen, at erfaringerne med samarbejdet på tværs af den offentlige og private sektor er blandede, og at der er potentiale for at videreudvikle samarbejdsmodellerne.
- De private og de offentlige aktører har hver deres styrker, og det skal man blive bedre til at udnytte, så offentligt-privat samspil kan bidrage til at skabe endnu mere og bedre velfærd til borgerne, siger Lena Brogaard fra KORA, som er en af forskerne bag rapporten.
Forskellige barrierer
De forskellige samarbejdsmodeller, som offentlige og private aktører benytter, rummer nogle barrierer og udfordringer. Når kommuner og selvejende institutioner samarbejder via driftsoverenskomster, har nogle af de selvejende institutioner en oplevelse af meget stram kommunal styring og kontrol.
I de markedsbaserede modeller er der ofte problemer med uigennemsigtige priser. Og når private virksomheder og kommuner indgår i partnerskabsmodeller, kan der typisk være udfordringer i forhold til finansieringsmulighederne og med den gensidige tillid.
- Både private og offentlige aktører efterspørger forbedringer, fx i form af mere fleksible og tillidsbaserede samarbejdsmodeller. Det har derfor været centralt for os at komme med konkrete forslag til videreudvikling af OPS, siger lektor på RUC, Ole Helby Petersen, som også har været med til at lave undersøgelsen.
Projektet er en del af 'Offentlige-Private Alliancer', OPALL, som gennemføres i et samarbejde mellem Væksthus Hovedstaden, KORA, Dansk Erhverv, DI ITEK, Metropol og DTU.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.