
Sygehuset og det kommunale sundhedsområde skal være bedre til at samarbejde på tværs. Der har længe været et ønske at styrke det tværsektorielle samarbejde om patienterne, men i praksis er det svært: Modstridende interesser, uhensigtsmæssige økonomiske incitamenter, kulturforskelle og fagkonflikter er blot nogle af barriererne for samarbejdet.
En ny undersøgelse, som KORA har lavet for Væksthus for Ledelse, peger på, hvor knasterne er, og hvad der skal til for at få samarbejdet til at lykkes.
Samarbejdets syv plager
Rapporten er baseret på vidensopsamling og interviews med ledere fra fire forskellige konkrete cases, hvor forskellige enheder i sundhedsvæsnet samarbejder på tværs. På den baggrund udpeger rapporten syv udfordringer for ledere, der skal lede tværsektorielt samarbejde:
• Konfliktende styring. Lederne oplever, at de ofte befinder sig i et krydspres, hvor de på den ene side skal levere sammenhæng på tværs, men samtidig præstere resultater i deres egen sektor.
• Usynlige resultater. Det er ofte uklart, hvilke resultater det tværsektorielle samarbejde skal opnå, og om det faktisk lykkes.
• Tidskrævende processer. Det er svært at frigøre tid til den fælles tværsektorielle ledelse. Det strategiske bliver ofte trængt i baggrunden af mere presserende, praktiske problemstillinger.
• Kritiske it-problemer. Separate it-systemer og persondataloven betyder, at medarbejdere, der sidder sammen og arbejder med de samme borgere, ikke kan dele oplysninger med hinanden.
• Gråzoner i opgaver og ansvar. I et mere fleksibelt samarbejde mellem sektorerne opstår nye snitflader mellem faggrupper og funktioner - og dermed også risiko for, at ansvaret for en given opgave eller patient ikke er klart placeret.
• Svær implementering og spredning. Det er en udfordring at få de resultater, der er opnået, spredt ud i hele organisationen og implementeret i dagligdagen.
• Manglende intern koordination. Interne forhold i den enkelte sektor kan opleves som begrænsende for at udvikle et effektivt samarbejde. Kommunerne oplever fx, at der mangler intern koordination på sygehusene. Regionerne oplever, at der er så stor forskel på, hvad de enkelte kommuner tilbyder på sundhedsområdet, at det er svært at overføre gode erfaringer fra én kommune til en anden.
Tre vigtige opgaver
Undersøgelsen peger på tre ekstraordinære ledelsesopgaver, som cheferne skal have særligt fokus på, når de skal have det tværsektorielle samarbejde til at lykkes:
1. At opbygge et fælles vi. Den primære chefopgave er uden tvivl en bred vifte af indsatser under overskriften 'kulturarbejde'. Det vil blandt andet sige at udvikle en fælles forståelse for samarbejdets mål og værdier og gå forrest med at tænke sammenhængende forløb, helhed og samarbejde på tværs af sektorer.
2. At have føling med hverdagens samarbejde. Cheferne er nødt til at træde i karakter som tværsektoriel chef - det vil sige at være synlig, vise aktiv interesse for og stille krav til samarbejdet.
3. At forbinde netværk og topledelse. Samspillet med den administrative og politiske topledelse er en særligt afgørende disciplin for cheferne i et tværsektorielt samarbejde. De skal forsyne direktørerne med viden og sparring, og de er også nødt til at skærme topledelsen, så der ikke lander for mange af dagligdagens samarbejdsproblemer på deres bord. Endelig skal cheferne prioritere og kvalificere de tiltag, der kommer oppefra.
Download eller bestil publikationen: 'Ledelse over grænser - Erfaringer med tværsektoriel ledelse i sundhedsvæsenet'
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.