HOVEDSTADEN: Tirsdag besluttede regeringens økonomiudvalg, at DSBs datterselskab, DSB Øresund, ikke skal fortsætte med at køre tog. Men strækningen skal heller ikke genudbydes, skriver Berlingske.
I stedet vil transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) forhandle med DSB om at drive Kystbanen på linje med de øvrige strækninger, som DSB i dag driver. Hvilket vil sige hovedparten af landets jernbanestrækninger:
- At forlænge kontrakten ville være et signal om tilfredshed med den hidtil udbudte trafik. Jeg vil heller ikke genudbyde, da jeg ikke tror, der er mulighed for, at andre operatører kan drive strækningen bedre og billigere end DSB, siger Pia Olsen Dyhr.
Hun begrunder sin manglende tro på, at andre end DSB kan køre bedre og billigere med, at trafikken på Kystbanen er kompliceret, fordi den hænger sammen med driften fra Sverige. Det er ikke muligt kun at køre mellem Hovedbanegården og Helsingør, fordi der ikke er plads nok til at vende tog på hovedbanen.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.