
Kommunerne har længe været godt i gang med indkøb af iPads og smartboards til landets folkeskoler. Men læringseffekterne udebliver, når det 21. århundredes teknologi bliver brugt med undervisningsmetoder fra det 20. århundrede, viser erfaringerne. Det skriver dk-social.
KL's Skolerigsdag d. 31. januar skal være med til at sætte mere fart på udviklingen. Formålet med konferencen er at give kommunalpolitikere og -chefer indsigt i, hvordan it ændrer hele læringsmiljøet i skolefagene.
De, der bedst forstår de læringsmæssige forskelle fra fag til fag, er lærerne. Birgitte Holm Sørensen, professor ved Institut for Læring og Filosofi ved Aalborg Universitet og en af oplægsholderne ved Skolerigsdagen, forklarer, at investeringer i teknologien ikke kan stå alene. Det næste vigtige træk er at investere i lærernes kompetencer, så alle de nye iPads og interaktive tavler bruges optimalt i klasselokalet.
- It kan meget i sig selv, men ikke alt. Hvis man skal opnå bedre læringsresultater, handler det meget om lærernes kompetencer. De skal vide, hvordan man designer nye læringsforløb med it. Det er den store udfordring lige nu, siger hun til dk-social.
Læs hele historien her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.