LYNGBY-TAARBÆK: Langt færre varekørsler, mindre trængsel, mindre CO2-udslip samt lettet administration er blandt virkningerne af Lyngby-Taarbæk Kommunes to års forsøg med at optimere varetransporten, oplyser kommunen.
Kommunens samarbejde med servicevirksomheden City Logistic om at transportere al non-food transport til rådhuset og kommunens plejecentre. Alle varerne håndteres på et centrallager uden for Lyngby bymidte og leveres samlet i el-drevne køretøjer til modtagerne to gange om ugen.
En evaluering af forsøgsperioden har vist, at:
- Antal varekørsler er mere end halveret.
- Det reducerede antal kørsler ind i midtbyen er foretaget i mindre elbiler eller elcykler, fremfor i dieseldrevne lastbiler/varevogne.
- Det har medført, at CO2-udledningen for kørslerne fra lageret til kommunens lokationer er reduceret med 98 pct.
- De kommunale institutioner oplever, at det har lettet administrationen af varemodtagelse, og at de sparer værdifuld tid.
Lyngby-Taarbæk har sammen med Roskilde og Kolding kommuner været frontløbere for konceptet, som en række andre kommuner i både Nordsjælland og resten af landet nu er ved at lave aftaler om - såvel som kommuner i Tyskland og Norge.
Flemming Mahrt fra Solgårdens administration fortæller om overgangen til grøn varelevering:
- Før vidste vi ikke, hvornår vi fik varer. Nu har vi faste ugentlige dage, og kan koncentrere os om andre opgaver. Når varerne er leveret, får vi en mail, dvs. at vi ikke behøver at koncentrere os om det før da. Rart med færre lastbiler på vores område. Faste chauffører, der leverer på et aftalt sted, har elimineret skader fra diverse palleløftere på vores vægge og elevatorer, som vi selv har skullet udbedre. Og så er der gevinsten for vores miljø. Der bliver sparet meget CO2 om året, og har mindre slitage på kommunens veje.
Det er kommunens vision at finde en løsning på at sikre grøn varelevering til alle kommunens lokationer.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.