
KØBENHAVN: Borgerrådgiveren har undersøgt kommunens vejledning til borgerne om tilslutning til digital post. På kommunens hjemmeside fremgik det, at man skulle oprette en digital postkasse, fordi man fra november 2014 bliver forpligtet til at modtage post fra det offentlige i digital form. Informationen havde været på hjemmesiden siden december 2011.
Informationen var på dette tidspunkt ukorrekt, fordi kravet først blev vedtaget i Folketinget den 6. juni 2012, og den var heller ikke fyldestgørende, fordi de foreslåede regler indeholdt en række undtagelser, som ikke var nævnt på hjemmesiden, oplyser Borgerrådgiveren i København.
Risikerer erstatningsansvar
Efter undtagelserne kan borgere, som ikke kan modtage post fra det offentlige digitalt, fritages fra tilslutning til digital post. Borgerrådgiveren henviser til, at forkert og/eller ikke fyldestgørende information på kommunens hjemmeside faktisk kan være erstatningspådragende.
Borgerrådgiveren har henstillet til Københavns Borgerservice at opdatere den information om de fremtidige regler, der gives via kommunens hjemmeside, så undtagelsesmulighederne også fremgår.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.