
KØBENHAVN: Fejludbetalinger og socialt snyd udgør en betydelig omkostning for samfundet hvert år. Mere automatisering af sagsbehandlingen, bedre brug af it-værktøjer og fælles indsatser er effektive redskaber til at sikre korrekte udbetalinger af sociale ydelser. Det viser en analyse foretaget af Deloitte Consulting, som finansministeriet netop har offentliggjort.
Ifølge ministeriet konkluderer analysen, at sagsbehandlingen skal automatiseres, så den gøres uafhængig af menneskelige fejl, både fra myndighedernes og borgernes side. Systemerne skal hjælpe sagsbehandlere og borgere til ikke at begå fejl, så borgerne får den ydelse de har krav på, hverken mere eller mindre.
I analysen peges der på, at it-værktøjer er særlig effektive til at spotte, når borgere opgiver en falsk folkeregisteradresse for at opnå højere ydelser som enlig forsørger. Men analysen viser også, at de enkelte kommuner ikke kan løfte denne opgave alene, fordi de ikke har adgang til at få det datamæssige overblik, og at kommunerne hver for sig ikke har muskelkraft til at løse denne del af kontrollen.
Aftale om løsninger
For at følge op på analysens anbefalinger, er regeringen og KL i kommunernes økonomiaftale for 2014 blevet enige om en forstærket kontrolindsats mod komplekse snydsager. Der er på den baggrund igangsat en undersøgelse, som frem mod næste forår skal udpege konkrete løsninger på, hvordan kontrolindsatsen kan organiseres effektivt.
Finansminister Bjarne Corydon ser store potentialer i arbejdet, og skriver i en pressemeddelelse:
'Det siger sig selv, at vi ikke vil finde os i dem, der snyder fællesskabet. Vi skal holde hånden under samfundets svage, og alle skal have den hjælp de har krav på, men folk, der bevidst tænker i at malke de offentlige kasser, skal stoppes. Det gør man mest effektivt ved at få intelligente alarmklokker til at ringe, når ydelser bliver udbetalt uretmæssigt. Derfor ser jeg frem til, at dette arbejde nu intensiveres sammen med kommunerne.'
bi
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.