
MIDDELFART: De danske kommuner modtog for nylig kritik i en evalueringsrapport fra EVA om tilsynet med de danske daginstitutioner. Hovedanken lød på manglende systematik i tilsynet. I Middelfart Kommune har man det sidste halve år på dagplejeområdet arbejdet med et nyt it-system, der netop øger mulighederne for at gå struktureret til værks. Erfaringerne er foreløbig så gode, at kommunen gerne vil udbrede brugen af it i tilsynsarbejdet, lyder det fra KMD, der sammen med kommunen har udviklet systemet til at holde overblik over tilsynet.
Er du opmærksom på, om dit legetøj er CE-mærket? Hvor højt er hegnet om haven (legeområdet)? Hvor tit tjekkes barnevognenes og udstyrets sikkerhedsmæssige stand?
Det er tre af de i alt 88 spørgsmål inden for tilsyn med hygiejne, sundhed og sikkerhed, der det sidste halve år er gennemgået med de 104 dagplejere. De mange spørgsmål får de tilsynsførende pædagoger via det nye system:
- Vi har tidligere ført tilsyn på området med en mere prosaagtig tilgang, som var baseret på word-dokumenter. Både den brede prosatilgang og selve indsamlingen af oplysningerne medførte en række problemer, når vi efterfølgende skulle skabe os overblikket over tingenes tilstand i kommunen. Det har vi fået gjort op med ved at bruge en mere struktureret spørgeteknik, som understøttes af et it-system, der efterfølgende kan lave oversigter og rapporter på de relevante områder, fortæller Anette Christoffersen, der er konsulent i Børn, Unge og Fritidsforvaltningen i Middelfart.
Kommunen har siden efteråret været med til at udvikle it-systemet, KMD Tilsyn, sammen med KMD og været i tæt dialog om, hvilke spørgsmål, der skal stilles osv. Indtil videre er systemet blevet brugt i forbindelse med tilsyn hos de kommunale dagplejere og de private børnepassere. Systemet er dog indrettet således, at det kan bruges på alle mulige tilsynsområder – fra dagpleje til byggepladser.
Overblik fanger problemerne
Det nye it-system benytter systematiske tjekskemaer, hvor man gennem kvantitative faste spørgsmål skaber overblik på tværs af alle kommunens dagplejere. De faste spørgsmål giver også de tilsynsførende en fast ramme på emner, som kan være svære at spørge ind til.
- Når man som tilsynsførende skal spørge ind til områder, som personlig hygiejne, kan det være en anelse grænseoverskridende. Det faste skema giver en udefrakommende struktur, som er god at læne sig op ad, siger Anette Christoffersen. Hun fortsætter:
- Overbliksmæssigt giver det også rigtig god mening med de meget faste rammer og spørgsmål. Før i tiden måtte man give lidt op, når man skulle tage mere end 100 forskellige word-tekster fra de forskellige tilsyn og finde ud af, hvor der var problemer. Det er blevet meget nemmere, og vi kan nu få en kvalificeret kortlægning og sætte de forskellige områder i rød, gul og grøn.
Kan selv ændre indholdet
Hos Middelfart Kommune overvejer man pt. det næste skridt inden for it-understøttet tilsyn.
- Næste skridt er at udarbejde standarder indenfor de forskellige områder, så vi er helt klare på, hvad vi forventer alle dagplejere skal leve op til, forklarer Anette Christoffersen. Derefter skal vi se på, om vi kan gøre vores spørgsmål endnu bedre på de områder, vi har arbejdet med det sidste halve år, men det er klart, at vi også skal have kigget bredere. Der er et godt potentiale, som vi kan lære af på flere områder, siger Anette Christoffersen.
- Selv om tilsyn skal være strukturerede og ensartede, så er kommunerne jo ikke ens, og de forskellige tilsynsområder er det heller ikke. En vigtig pointe for KMD har været, at de tilsynsførende enheder kan lave rigtig meget om i selve indholdet i systemet. Kommunernes egne tjeklister er udgangspunktet, og de kan ændres i takt med, at politik og fokus skifter, fortæller Henrik Bejder, senior sales specialist i KMD.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.