
Ude på landets folkeskoler er der for alvor sat strøm til iPads, apps, læringsspil og digitale læremidler, og kommunerne bruger hundredvis af millioner kroner på it i folkeskolen.
Men pengene er langt hen ad vejen spildt, lyder det nu fra Cathrine Hasse, der er professor på Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet. Det skriver Politiken.
- Danmark er et af de lande i verden, der har investeret mest i it i skolen. Men når det gælder selve anvendelsen, halter det mange steder. Man spilder en masse penge, og det har man gjort længe, fastslår Cathrine Hasse over for Politiken.
Lærerne mangler uddannelse
Som baggrund har hun et fireårigt endnu ikke offentliggjort forskningsprojekt kaldet 'Technuacation', som hun er leder af. Det viser, at et af problemerne er, at lærerne ofte står alene, når de skal lære den nye teknologi at kende.
- Man ignorerer, at det er ekstremt læringskrævende for lærerne at bruge it. I nogle tilfælde handler det om basale problemer som at kunne åbne og lukke et program. Men det handler især om, at der mangler udviklingsarbejde og vidensdeling mellem lærerne på skolerne, siger professor Cathrine Hasse til Politiken.
Konklusionen i forskningsprojektet fra Aarhus er baseret på interviews med 73 lærere og skoleledere og klasserumsobservationer fra 13 folkeskoler.
Formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, fortæller, at skolelederne er opmærksomme på problemet. Derfor gik mere end 100 skoleledere i 2012 sammen i et netværk for at få it til at blive en mere naturlig del af undervisningen.
- Vi har prøvet at gøre noget ved det. Men det er rigtigt, at lærerne mangler tid til vidensdeling. Skolelederne har ikke meget tid at prioritere med, og vi har ikke fået mindre med skolereformen, siger Claus Hjortdal til Politiken.
kil
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.