
FANØ / ESBJERG: Den korte tur mellem Fanø og Esbjerg er populær som aldrig før. På trods af sejlads nærmest hvert 20. minut har især weekend- og ferieture til den lille ø i Vadehavet ofte skabt lange køer i havnene. Nu skal en omlægning af besejlingen af Fanøruten sikre både bedre kapacitet og samtidig give Fanølinjen en langt grønnere profil, oplyser Molslinjen.
Der bliver simpelthen sat strøm til en helt ny færge, som skal sættes i drift sensommeren 2021. Færgen bygges hos Hvide Sande Shipyard.
- El-færger er bedst til kortere ruter, hvor der ikke skal sejles hurtigt. Derfor har det været oplagt for os at se på, hvordan vi på én gang kunne løse problemerne med kapaciteten og samtidig få gjort færgedriften mere grøn, forklarer Molslinjens adm. direktør Carsten Jensen.
I samarbejde med Fanø Kommune er der lagt en plan, hvor muligheden for at ombygge de nuværende færger Fenja og Menja til el-drift også skal undersøges.
- Det har stor betydning for vores CO2-udledning og for den grønne omstilling. I første omgang med en ny el-færge, men forhåbentlig også med ombygning af Menja og Fenja, så vi om nogle år har tre el- færger, siger borgmester Sofie Valbjørn (ALT).
Den nye færge, som finansieres ved en mindre stigning i billetpriserne, skal sejle helt elektrisk, men bliver også udstyret med backup, så øens livline kan fungere under alle forhold.
En ny færge giver mulighed for tre-færgedrift, og derfor vil Molslinjen forestå en udgravning af sejlrenden, så det bliver muligt for to færger at passere hinanden, der hvor sejlrenden udvides.
Fanøfærgerne vil i 2019 have sejlet omkring 32.500 afgange og medbragt mere end 1,8 millioner passagerer.
MG
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.