
Mandag middag var der frist for at sende bud til Transportministeriet på samfundsbetingede færgeruter Alslinjen og Samsølinjen. Molslinjen, der i dag driver begge til tog færgelinjer er blandt byderne, og her har man vægtet klimahøjt i sit bud.
Klimaambitionerne er dog også nødvendige, da Transportministereit i begge udbud har væget klimahøjt i bedømmelsen. Det har resulteret, at Molslinjen, hvis man vinder udbuddet om de kommende 10 års kontrakt på at sejle færgeruterne, vil elektrificere begge ruter med helt nye elfærger, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
- Vi har i Danmark og hos Molslinjen sat os meget høje mål for vores klimaindsats, og skal vi nå disse mål, skal vi kunne drive færgerne på grøn energi. Der er elektriske færger efter vores mening det rigtige, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.
Transportministeriet kan efter planen allerede tildele ruten til vinderen allerede i slutningen af ugen. Herefter er der en periode, hvor der kan gøres indsigelser mod Transportministeriets afgørelse.
De nye kontrakter har driftstart den 1. september 2024 på Alslinjen og 1. januar 2025 på Samsølinjen.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.