
SKANDERBORG: Warcraft, Battlefield, Minecraft og Settlers er alle eksempler på ganske almindelige PC-spil til hjemmecomputeren – men fra næste år er det også navne på undervisningsmidler på Columbus-skolen i Skanderborg.
Skolen, der er en specialskole for elever med forskellige problemer, f.eks. ADHD, har modtaget 60.000 kr. fra en pulje i kommunen 'Den innovative Folkeskole'.
- Lidt forenklet kan man sige, at vi vil finde ud af, om vi kan bruge de kommercielle PC-spil til at lege læring ind i vore elever, og om vi ved at bruge spillene i skolens hverdag kan øge elevernes motivation og selvtillid, siger de to idémagere bag projekt 'Sæt Skolen i Spil', Stine Melgaard Lassen og Tore Neergaard Kjellow.
Diagnosen ADHD er ofte kendetegnet ved koncentrationsbesvær hos eleverne. De har heller ikke nemt ved at fortsætte med en bestemt opgave, hvis de ikke lige kan se meningen med den.
I spilunivers hele dagen
Under forsøget vil Columbus-skolen forsøge at skabe en sammenhæng mellem computerspillet og skolearbejdet. Hele skoledagen skal sættes i en spilkontekst. Selv når eleverne ikke spiller, fungerer spillene og deres universer som 'den knage', man hænger hele skoledagen op på, for at skabe engagement, motivere eleverne og give dem ejerskab til og bevidsthed om egen læring.
- Gennem spillene tror vi, at vi kan give eleverne en så spændende ramme, at de også får lyst til at løse de mere 'kedelige' skoleopgaver, forklarer Stine Melgaard Lassen og Tore Neergaard Kjellow.
I læringsforsøget vil Columbus-skolen bruge den spænding, der er indbygget i PC-spillene til at lære eleverne nogle færdigheder. Det kan f.eks. være, at man skal kunne nogle bestemte ting – stave eller regne – for at gennemføre, eller komme videre i spillet.
Det kan også være, at man skal kunne bruge sin krop på en bestemt måde for at løse opgaven. Gennem spillet lærer eleven også at tåle nederlag, for nederlag er netop en del af spillet.
Ved at sætte hele skoledagen ind i en spil-ramme kan man få skolens hverdag til at fungere bedre, og forskning viser at det kan udvikle en større udholdenhed, kreativitet og gåpåmod hos eleverne.
Det er gennem Skanderborg Kommunes projekt 'Den Innovative Folkeskole', at Columbus-skolen har fået de 60.000 kr. til indkøb af bærbare PC-ere og masser af PC-spil til forsøget, der løber i hele næste skoleår.
lcl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.