Danmark er et af de mest kopierede lande i Europa. Alligevel har kun ni pct. af små danske virksomheder beskyttet deres forretning mod kopiering med et registreret varemærke. Det viser en undersøgelse foretaget for Patent- og Varemærkestyrelsen, skriver den i en pressemeddelelse torsdag.
Svarene kommer, på trods af at 84 pct. af de adspurgte virksomheder i undersøgelsen siger, at det er vigtigt at forstå, hvordan de kan beskytte deres idéer og opfindelser mod kopiering. Derfor ærgrer det Henriette Vængesgaard Rasch, der er chef for varemærker og designrettigheder i Patent- og Varemærkestyrelsen.
- Det er en god idé at beskytte sin forretning med for eksempel et varemærke - især for de virksomheder, der har planer om at vokse. Med et registreret varemærke kan virksomheder nemlig nemt vise, at de ejer retten til det, de gerne vil sælge, siger hun i pressemeddelelsen.
Mange kopierer danske produkter
Ifølge styrelsen er Danmark et af de mest kopierede lande i Europa. Faktisk går det danske marked glip af knap syv mia. kr. i direkte salg til kopister hvert år. Det viser en opgørelse fra den europæiske varemærkeorganisation, Euipo.
Ifølge Patent- og Varemærkestyrelsen er et registreret varemærke "en eneret til de elementer, der kendetegner en virksomhed". Det er typisk en virksomheds navn, logo eller produktnavne.
Vicedirektør Kim Haggren fra erhvervsorganisationen Dansk Industri (DI) siger, at "det helt klart er alt for få", der beskytter sig tilstrækkeligt mod kopiering. Over 90 pct. af DI's medlemmer er små og mellemstore virksomheder.
- Kopieringer koster innovative danske virksomheder inden for alle sektorer millioner af kroner i tab hvert eneste år. Det svarer til, at virksomhederne forærer deres værdier væk, siger Kim Haggren i en skriftlig kommentar.
Mangler viden
Styrelsen skriver, at meget tyder på, at jo mere man eksporterer eller sælger på nettet, desto større er risikoen for, at andre tager ens idé.
Imens viser undersøgelsen også, at knap halvdelen af de adspurgte virksomheder har et lavt eller intet kendskab til IP-rettigheder, som for eksempel er et varemærke. Det kan også være design eller patent. Derfor mener Henriette Vængesgaard Rasch, at der er brug for, at flere får kendskab til rettighederne.
- Har man ikke styr på sine rettigheder, svarer det til, at man bor i et område med mange indbrud, men man låser ikke døren, siger hun.
Kim Haggren siger, at Dansk Industri vil skrue op for indsatsen med at informere virksomhederne om, hvad de selv kan gøre. Konkret har undersøgelsen haft fokus på virksomheder inden for brancher såsom landbrug, fiskeri, information, kommunikation og erhvervsservice. Men også handel og transport og industri.
Undersøgelsen er gennemført med et spørgeskema, der er sendt til virksomheder med op til 49 ansatte. 1271 repræsentativt udvalgte virksomheder har svaret.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.