
NORDJYLLAND: For at sikre bedre togdrift til nordjyderne har Folketinget Finansudvalg godkendt, at Region Nordjylland overtager statens trafikkøberansvar for den lokale togtrafik fra Skørping i syd til Skagen og Hirtshals i nord.
Det betyder, at det nu skal besluttes lokalt, hvor og hvor mange tog, der skal køre på banenettet inden for en statslig tilskudsramme på 64 mio. kr. om året.
- Befolkningen i Vendsyssel og Himmerland kan se frem til nye og markant flere togforbindelser fra udgangen af 2016. Tog og busser får de allerbedste muligheder for en god koordination. Hvis passagererne ønsker togdriften justeret, skal man ikke henvende sig i København, og det er en lokal afgørelse hvordan man får mest ud af pengene, siger transportminister Magnus Heunicke (S)
Timedrift og Halvtimedrift
Med aftalen overtager Region Nordjylland i alt 1,2 mio. togkilometer årligt fra DSB, og det erstattes af ca. 2,2 mio. togkilometer. Der indføres timedrift mellem Skørping og Hirtshals og mellem Skørping og Skagen. Det betyder, at Nordjylland får nærbanetog mellem Skørping og Hjørring med fast halvtimedrift.
- Vi har sammen med Transportministeriet arbejdet med denne sag i et par år, og det er meget tilfredsstillende, at der nu foreligger en aftale, der gør det muligt at give et løft til de nordjyske togpassagerer, siger regionsrådsformand Ulla Astman (S).
Hun forventer, at aftalen vil skabe bedre sammenhæng mellem busser og tog, og Nordjyske Jernbaner iværksætter nu køb af 12 tog.
Region Nordjylland overtager fra december 2016 ansvaret for den regionale togbetjening, som vil blive varetaget af Nordjyske Jernbaner, der i dag betjener Skagensbanen og Hirtshalsbanen.
Ingen krav for medarbejdere
I Dansk Jernbaneforbund, som organiserer medarbejderne, er begejstringen for aftalen dog ikke overvældende. Her nøjes man med et 'håber på et godt samarbejde' frem for et tillykke.
De mener ikke, de kan bakke op om overdragelsen af trafik fra DSB til andre operatører. De er skuffede over at der ikke tages hensyn til medarbejdernes rettigheder i overdragelsen, efter de i et svar fra ministeren til Venstre og Enhedslisten - de to partier, som har stillet spørgsmål til netop medarbejdernes forhold - kunne læse at 'Bortset fra et krav om, at det statslige tilskud kun kan anvendes til togdrift på strækningen mellem Skørping og Frederikshavn, tænkes aftalen ikke at fastlægge nærmere krav til betjening eller service. Aftalen kommer ikke til at stille nogle krav vedrørende medarbejderne.
Og den udmelding har altså fået forbundet til at fare til tasterne:
'Gik man i den naive tro, at en socialdemokratisk transportminister i et såvel historisk som nutids perspektiv havde en oprigtig interesse for arbejdstagerne, lærte Magnus Heunicke os noget helt andet.' lyder det fra forbundet på deres Facebook-side.
De fortsætter: 'Vær ikke i tvivl om, at såfremt regionen ikke kan få tilstrækkeligt med personale, skal ministeren nok gå ind og tvinge personale fra DSB over for at hjælpe med at få trafikken til at køre.'
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.