DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Nordjylland bestiller nu landets første brintbusser

De koster omkring 6 mio. kr. hver og skal både gavne miljøet og udvikle teknologien på området
21. FEB 2018 10.06

NORDJYLLAND / AALBORG: Som de første i landet vil nordjyske buspassagerer om et års tid blive fragtet fra sted til sted i brintbusser, der hverken udleder CO2 eller andre forurenende stoffer, fortæller DR Nordjylland.

Region Nordjylland og Aalborg Kommune har netop sendt en bestilling på tre brintbusser i udbud. Prisen er i omegnen af 6 mio. kr. - for hver. Både EU og Vækstforum Nordjylland yder tilskud til forsøget.

- Vi har en stærk brintsektor her i Nordjylland og vi køber busserne for at støtte deres udvikling. Samtidig har de altså en stor miljømæssig side, fordi sådan en brintbus kun udleder vanddampe, når den kører ude på landevejene, forklarer specialkonsulent Jens Mogensen fra Region Nordjylland.

Hobro er hjemsted for flere nyskabende brint-virksomheder. Blandt andet har man for nylig bygget et af Europas største elektrolyseanlæg, hvor et projekt skal vise, hvordan man kan udnytte vindmøllestrøm til at fremstille grøn brint.

Nu op mod 85 i Europa
De virksomheder får altså mulighed for at teste idéerne, når brintbusserne forventes at komme på gaden i Nordjylland i sommeren 2019.

I udbudsmaterialet har parterne bedt om at få busser, der kan køre 500 kilometer på en optankning. Der vil formentlig blive bygget tankanlæg ved et af de busselskaber, der er med i projektet, så busserne kommer til at køre ud fra Aalborg.

- Det er en meget ny teknologi og den er også det, man må sige, umoden endnu. Så det bliver det første sted, vi kommer til at se den i Danmark, siger Jens Mogensen.

Ifølge ham er det er nødvendigt at se på miljørigtige alternativer til nutidens diesel-busser.

- På de lidt kortere ruter med for eksempel bybusser vil det helt klart blive elektriske busser, fordi de energieffektive og miljørigtige. Men så er der de ruter, der er for lange til at køre med batteri, og der kunne det være biogas eller brint, siger Jens Mogensen.

I Europa kører op mod 85 busser på brint.

ka