DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Når fakturaen er dyrere at håndtere end selve prisen

KORT NYT25. JUN 2018 13.14

VARDE: Den billigste pris ikke nødvendigvis det smarteste. Varde Kommune bruger 24,5 mio. kr. på administration i forbindelse med indkøb, og for en del af fakturaerne er administrationsprisen højere, end hvad fakturaen lyder på, skriver JydskeVestkysten. Det er foreslået at afsætte 900.000 kr. om året til at ansætte to mere i indkøbsafdelingen, der kan have fokus på at forbedre indkøbsadfærden i organisationen. Til gengæld mener forvaltningen, at det kan give en besparelse på 2,55 mio. kr. om året.

Kommunen fører hvert år 120.000 fakturaer ind i regnskabet. Hvis indkøbet er sket i en butik, koster en faktura 330 kr. at håndtere. Er den købt over telefon eller nettet, så koster det 176 kr. at håndtere. Er den købt på kommunens eget e-handelssystem kun 90 kr.

Indkøbsafdelingen estimerer, at hver femte indkøb sker i en butik, og at kun fem pct. af indkøbene sker på e-handelssystemet. Dermed er der millioner at spare, hvis de ansatte køber ind på andre kanaler. I den forbindelse viser det sig også, at 27.000 fakturaer er på under 150 kr. En stor del af disse har altså været dyrere at håndtere end den pris, der står på fakturaen.

ka