
AALBORG: Siden marts 2020 har tre førerløse busser kørt på Astrupstien i Aalborg Øst, men fra næste uge er det slut: Forsøgsperioden udløber, og erfaringerne har ikke været gode nok til, at kommunen og partneren Holo har forsøgt at få det forlænget.
For selv om borgerne grundlæggende har været glade for busserne, og over 20.000 passagerer har brugt dem, har der været mange lærepenge ved at have med en så ny og uprøvet teknologi at gøre, viser en evaluering, som Aalborg Universitet har lavet.
- Teknologien kunne ikke det, vi troede, og den nåede aldrig at blive helt klar, siger projektleder hos Aalborg Kommune, Maria Vestergaard, til DK Nyt.
Blandt andet er busserne programmeret til at køre en bestemt rute og kan ikke overhale. Så hvis nogen står i vejen, eller der ligger noget på stien, holder den stille og venter på, at nogen kommer og fjerner det.
Og selv om softwaren har fungeret upåklageligt i forhold til at stoppe for alle mennesker, nåede den aldrig helt at få styr på, at den ikke skulle stoppe for bl.a. dalende blade og snevejr.
Borgerne i området har også fået så stor tillid til, at busserne stopper, at nogle bevidst går ud foran den, og i enkelte tilfælde har nogle endda bevidst fundet på at drille den ved at placere forskellige genstande på stien.
Blev aldrig førerløse
Desuden nåede busserne aldrig at blive helt "førerløse", selv om de var selvkørende. Der har igennem hele perioden været en operatør ombord, fordi teknologien aldrig blev helt moden til, at operatørerne kunne fjernes. Endelig har corona, som kom nærmest samtidig med projektets start, også drillet.
Når forsøget udløber, bliver de tre busser sendt på pension. Virksomheden Holo, som har indgået i det offentligt-private innovationspartnerskab med kommunen, har fokus på nyere teknologier nu.
- Busserne har alligevel seks år på bagen. Tænk på, hvor hurtigt mobiltelefoners teknologi bliver forældet, på samme måde kommer der hele tiden nye teknologiske fremskridt, siger Maria Vestergaard.
Hun peger på, at forsøget i Aalborg ikke primært har haft til hensigt at teste teknologi, men mere at afprøve, om selvkørende busser er en løsning i et område, hvor det er svært at komme rundt i området med traditionelle transportformer.
Med de indhøstede erfaringer vil man nu afvente, hvornår teknologien bliver moden til mere permanente løsninger
- Vi har i hvert fald lært af forsøget, at folk er klar til førerløse busser, siger Maria Vestergaard.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.