DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job
Ny Høje-Taastrup-skole skal fyldes med leg og skabertrang
Foto: LEGO Education

Ny Høje-Taastrup-skole skal fyldes med leg og skabertrang

Høje-Taastrup Kommune indgår partnerskab med LEGO Education om udvikling af ny og eksperimenterende science skole, der skal stå klar i 2019

HØJE-TAASTRUP: Høje-Taastrup Kommune vil skabe fremtidens folkeskole: En skole, hvor børn og unge leger, bygger, ideudvikler, løser problemer og bruger deres naturlige nysgerrighed og skabertrang til at lære og udvikle sig, så de kan begå sig i en verden, hvor en stor del af de jobs, vi uddanner dem til, ikke eksisterer i dag, lyder det fra kommunen.

Fremtidens skole skal imødegå de udfordringer, der for nylig placerede Danmark langt nede på World Economic Forums liste over lande med de rette kompetencer til fremtidens arbejdsmarked: I forhold til lande, som Danmark normalt sammenligner sig med, skal de danske unge have flere tekniske færdigheder og IT- kundskaber og kunne håndtere kreativ problemløsning.

Den problemstilling vil Høje-Taastrup Kommune udfordre i et nyt partnerskab med LEGO Education, når en ny folkeskole skal stå færdig i 2019 i den helt nye bydel Nærheden.    

I fremtidens folkeskole skal elevernes hverdag være fyldt af selvstændigt og projektorienteret arbejde - i tæt samarbejde med det omgivende samfund, lokalt og globalt. Eleverne skal arbejde 'hands-on', eksperimentere og bygge modeller for at løse deres opgaver. De skal lære ved at konstruere ting fra den virkelige verden og på den måde tilegne sig viden. Og skolebyggeriets rum og rammer skal inspirere og understøtte den undervisning, der foregår.

Der skal altså eksperimenteres med, hvordan en nybygget skole pædagogisk og indretningsmæssigt kan se ud, når science og naturvidenskab er sigtepunktet. Og der skal skabes rammer for en skole, som er et pædagogisk udviklingsmiljø – et eksperimentarium for lærerkompetencer, læringsteknologi og undervisningsmaterialer.

Bredt partnerskab
Derfor er partnerskabet tænkt bredt, således at uddannelsesinstitutioner på skoleområdet, andre private virksomheder og gerne også andre offentlige myndigheder inviteres med i udviklingsarbejdet.    

Borgmester Michael Ziegler (K) udtaler:

- Byrådet har tårnhøje ambitioner og vil bygge en ’state of the art–folkeskole’. De børn, vi bygger skole til, skal være rustede til at møde verden med kreativitet, nytænkning, indsigt og samarbejdsevner, så de kan bidrage til at løse fremtidens udfordringer og udvikle vores samfund positivt. Hvert enkelt barn skal opleve at blive et stærkere, modigere og mere kompetent menneske af at gå i vores skole. Og vores medarbejdere skal være stolte og begejstrede over den vigtige rolle de har, og de skal trives i rammerne.

- At skabe den skole er en kæmpe udfordring, som vi helst vil samarbejde med andre om - helt i tråd med skolereformens tanker om ’den åbne skole’. Vi er allerede gået i gang med arbejdet sammen med forskere, vores lærere, ledere og forældre.

ka