
De snævre danske farvande er nogle af verdens mest trafikerede og samtidig passagen til og fra Østersøen. Derfor går en lods ombord og rådgiver skibsførerne, når skibe skal ledes sikkert gennem danske farvande.
Hidtil har den statslige virksomhed DanPilot haft monopol på gennemsejlingslodsninger i dansk farvand, men et nyt lovforslag fra erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) lægger op til at liberalisere systemet for at sikre moderate priser for lodsning fremover.
Brancheorganisationen Danske Havne hilser store dele af lovforslaget velkommen, men peger samtidig på, at de mindre havne vil blive økonomisk klemt af konkurrenceudsættelsen.
En af grundene er, at DanPilot i de mindre havne får mulighed for at aftale en såkaldt 'åbningstid' på 12 sammenhængende timer med havnen, hvor lovpligtige lodsninger vil ske til en lovfastsat pris, mens lovpligtige lodsninger udenfor den 12-timers periode vil ske til markedspris.
Danske Havne har appelleret til, at den begrænsede 'åbningstid' udgår af lovforslaget, men ministeren har allerede blødt op for dette punkt i sin oprindelige form, afslår muligheden i et folketingssvar til organisationen.
Abonnenter på dk-teknik kan læse hele artiklen her
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.