Hvilke grønne krav er de mest hensigtsmæssige at stille, når offentlige indkøbere fx skal købe udstyr til et serverrum eller købet it-løsninger, der ligger i skyen. De spørgsmål forsøges besvaret i Digitaliseringsstyrelsens nyudgivne rapport 'Grønne datacentre', skriver styrelsen i en pressemeddelelse.
- Digitalisering er en central forudsætning for at kunne levere en effektiv og moderne offentlig service og for at imødegå en lang række udfordringer, som for eksempel manglen på arbejdskraft og klimaforandringerne. På mange områder er digitalisering et effektivt redskab i kampen for grøn omstilling, men digitaliseringen i sig selv belaster også klimaet, siger Mette Lindstrøm Lage, Vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen og fortsætter:
- Derfor er det relevant at se på, hvordan offentlige myndigheder kan bidrage til at mindske digitaliseringens negative klima- og miljøpåvirkning. Det kræver blandt andet, at vi indtænker klima- og miljøhensyn, når vi fx indkøber it-løsninger eller it-drift, siger hun.
Rapporten er blevet til i dialog med branchen. Målet har været, at få svar på, hvordan offentlige myndigheder bedst kan stille grønne krav i deres indkøb på digitaliseringsområdet.
Konkret har styrelsen undersøgt det nuværende indkøbsbillede og herefter kortlagt og prioriteret mulige grønne krav til datacentre og datacenterrelaterede ydelser, der kan bidrage til, at det offentlige opbevarer og behandler data så klima- og miljøvenligt som muligt.
GPP-kriterier er svaret
Efter dialogen med branchen vurderes det i rapporten, at er det er mest hensigtsmæssigt for miljøet at benytte EU’s Green Public Procurement-kriterier (GPP) for datacentre, serverrum og cloudservices.
Det skyldes bl.a., at kravsættet bygger på internationale standarder og er udformet på en sådan måde, at offentlige indkøbere kan kopiere kravene direkte ind i deres udbudsmateriale og kontrakter.
Derfor vil GPP-kriterierne nu blive afprøvet i en række kommende statslige indkøb på tværs af flere myndigheder, og i løbet af 2022 forventes kriterierne at blive gjort bredt tilgængelige på blandt andet den fællesoffentlige portal Den Ansvarlige Indkøber. Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) vil bl.a. være med til at teste brugen af kriterierne.
- I forbindelse med de kommende genudbud af vores rammeaftaler for bl.a. it-drift vil SKI gå i dialog med markedet om EU´s GPP-kriterier på området for at understrege retningen og for at undersøge modenheden med henblik på implementering, siger Katrine Pape Huldahl, der er Chef for CSR og bæredygtighed i SKI.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.