Det helt store gennembrud for cirkularitet i byggeriet lader vente på sig, og generelt bliver blot 8,6 pct. af den globale økonomi i dag betragtet som cirkulær.
I et marked hvor priserne på materialer stiger, logistik- og forsyningskæder er udfordrede, råstoffer er begrænsede, og CO2-budgettet er overskredet, er genbrug, genanvendelse og upcycling mere relevant i byggeriet end nogensinde før.
Og nøglen til det cirkulære gennembrud i byggeriet er data og digitale værktøjer. Det er hovedpointen i rådgivningsvirksomheden Swecos nye Urban Insight-rapport Building the future through circular data – Tools for mining the ‘green gold’, som netop er udkommet, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
- Hvis vi havde et overblik over bygningers materielle aktiver på tværs af hele Europa, kunne vi matche nedrivning, renovering og nybyg langt bedre og dermed spare enorme mængder CO2 og penge gennem øget genanvendelse af byggematerialer, siger Elise Grosse, der er bæredygtighedschef for Swecos arkitekter i Sverige og én af forfatterne bag rapporten. Hun fortsætter:
- For at leve op til vores mål om at blive CO2-neutrale skal vi bevæge os mentalt fra at tale om spild til at tale om ressourcer. Vejen frem er at anvende cirkulære metoder i alt, hvad vi foretager os.
Den nye Urban Insight-rapport Building the future through circular datapræsenterer et sæt af best-practice og next-practice værktøjer til at indsamle den data, der er brug for, for at transformere bygninger fra materialeforbrugere til materialebanker.
Rapporten kan læses her.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.