NYBORG: Analysen af den mulige krænkelseskultur i Nyborg Kommune, lavet af det KL-ejede analysefirma Komponent, kostede i firmaets tilbud 1.512.780 kr. Det fremgår af den aktindsigt, som kommunen nu i anden omgang har meddelt efter en anmodning fra Fyens Stiftstidende. I første omgang havde kommunen afvist avisens anmodning, men den afvisning blev underkendt af Ankestyrelsen, der bad kommunen om at træffe en ny.
Den nye afgørelse er så aktindsigt i tilbuddet inklusiv den samlede pris og timepris - men antallet af timer fordelt på de enkelte dele i projektet er undtaget og overstreget i den udleverede aftale. At noget er streget over og dermed undtaget for indsigt sker med henvisning til offentlighedslovens § 30, nr. 2, der handler om konkurrenceforhold. Her står der, at retten til aktindsigt ikke omfatter "tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold el.lign., for så vidt det er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed.".
- Det er paradoksalt, at offentligheden kan nægtes aktindsigt i, hvad kommunen betaler, men sådan er det blevet, siger jurist og offentlighedsrådgiver Oluf Jørgensen til DK Nyt om de ændringer i offentlighedsloven, der gør det muligt at forhindre fuld aktindsigt.
Det paradoksale
Oluf Jørgensen tilføjer, at det paradoksale også er, at Folketinget i 2013 udvidede undtagelsen i offentlighedsloven for at begrænse konkurrence. I 2014 blev der nemlig tilføjet i bemærkningerne til loven, at der er en klar formodning for skade for en virksomhed, hvis der gives aktindsigt om forretningsforhold. Og prisen for en leverance er i flere sager anerkendt som noget, der kan undtages, oplyser han.
Med henvisning til undtagelsen i lovens § 30 nr. 2 kan en kommune derfor fortsat hemmeligholde prisen for en opgave. Begrundelsen skal så være, at der er særlige grunde til at regne med, at en virksomhed som fx Komponent vil lide økonomisk skade ved konkurrence fra andre konsulentfirmaer, hvis prisen blev kendt.
Om der er forskel på kommunernes holdning til at hemmeligholde priser for lignende leverancer, tyder det ikke på, hvis det er det KL-ejede Komponent, der leverer. Analyseinstitut oplever ikke, at kommunerne har vidt forskellig praksis, hvad angår offentliggørelse af aftaler.
"Hvis de ikke gør det, vil det oftest være, fordi vi har bedt dem om ikke at gøre det, fordi vores metoder og vores konkurrenceparametre dermed bliver offentliggjort," skriver Komponents vicedirektør Jan Henriksen i et svar til DK Nyt
Det kommunalt ejede Komponent
Hvis Komponent vurderer, at det vil skade dets forretning at offentliggøre en aftale og dens pris, så beder firmaet altså simpelthen kommunen, det har leveret til, om ikke at offentliggøre det, bekræfter Jan Henriksen over for DK Nyt.
Det var også tilfældet, da Nyborg Kommune i april måned nægtede Fyens Stiftstidende aktindsigt i, hvad analysen af en mulig krænkelseskultur i forvaltning og ledelse havde kostet skatteborgerne. Kommunens begrundelse var - efter at have spurgt Komponent - at der ville være risiko for økonomiske skadevirkninger for analysefirmaet, men også, at det kommunalt ejede Komponent var del af "det offentlige".
Men Komponent er ikke omfattet af begrebet "det offentlige", afgjorde Ankestyrelsen efterfølgende og bad derfor Nyborg Kommune om at genoptage sagen og træffe en ny afgørelse om aktindsigt. Ankestyrelsen tog ikke stilling til, om kommunen ville kunne undtage oplysningerne med en anden begrundelse.
Den nye afgørelse fra Nyborg kommune er altså så at at give aktindsigt - med undtagelser, og den beslutning er også truffet efter at have hørt indstillingen fra Komponent. Aalysefirmaet skriver, med henvisning netop til offentlighedslovens § 30 nr, 2, i sit høringssvar til kommunen bl.a.: "Komponent vurderer fortsat, at der bør undtages oplysninger om delpriser og anvendt timeantal".
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.