ODENSE: - Alle børnefamilier og ejendomsejere blev digitale 1. april i år. Nu er udfordringen særligt at få de unge under 25 år og ældre over 85 år til at tilslutte sig Digital Post, fortæller Birgitte Hjelm Paulsen, e2015-projektleder i Odense Kommune.
I tilmeldingsstatistikkerne for Digital Post liger ligger Odense 6 pct. over landsgennemsnittet, når det gælder gruppen over 85 år - ikke mindst på grund af introduktionskurser.
- Blandt de unge er det ikke tekniske udfordringer, men manglende viden om det offentlige, som påvirker tilmeldingsgraden i nedadgående retning. Når vi besøger 9. og 10. klasser med introduktion til Digital Post, er selve oprettelsen hurtigt klaret. Snakken går derfor primært på, i hvilke sammenhænge, de kan have glæde af Digital Post. Vi får ofte det indtryk, at det er forældrene, der håndterer deres kontakt med det offentlige, hvorfor det er en helt ny verden, de nu skal forholde sig til, siger hun.
Den tendens genkender Erik Abildgaard Knudsen, produktdirektør hos e-Boks:
- Unge mellem 15 og 24 år har sjældnere kontakt med offentlige myndigheder, pensionsselskabet, banken osv. end resten af befolkningen og derfor ser de ikke behovet for at samle al vigtig post ét sted. Ofte er de heller ikke klar over fordelen ved at eksempelvis lønsedler fra fritidsjobbet og breve fra SU også ryger ned i e-Boks. Når de unge først er begyndt at bruge e-Boks, er de til gengæld gode til at læse deres digitale post:
- De unge bruger ofte den mobile adgang til e-Boks, og det betyder, at de ofte logger ind og tjekker deres post, forklarer Erik Abildgaard Knudsen.
Nyheder er værd at betale for
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.