
Således har 61 pct. af de kortlagte hjemmesider i år få eller ingen alvorlige tilgængelighedsproblemer. I 2010 var det tilsvarende tal 48 pct.
- Det er positivt at se, at flere hjemmesider end tidligere kun har få eller ingen alvorlige tilgængelighedsproblemer. Men der er brug for, at de offentlige hjemmesider bliver endnu bedre, siger kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen, Michael Bach Petersen.
- De enkelte myndigheder har en klar forpligtelse til at efterleve tilgængelighedskravene på deres egne hjemmesider, og de kan indhente råd og vejledning hos os i Digitaliseringsstyrelsen. I forhold til den centrale borgerportal, borger.dk, som Digitaliseringsstyrelsen er ansvarlig for, er vi allerede i gang med at sikre, at den fremover i endnu højere grad lever op til tilgængelighedskravene, fortsætter Michael Bach Petersen.
I forbindelse med overgangen til digital kommunikation mellem det offentlige og borgerne, vil de løsninger, som det løbende bliver obligatorisk at anvende, leve op til både tilgængelighedskravene og relevante brugervenlighedskriterier.
Digitaliseringsstyrelsen arbejder tæt sammen med bl.a. KL og leverandørerne af selvbetjeningsløsningerne for at sikre dette, og til næste år offentliggør styrelsen en udviklingsvejledning, som hjælper myndighederne med at sikre, at kravene overholdes.
Årets kortlægning er den tredje, der er foretaget. De to første blev foretaget i 2008 og 2010. Der er i 2012 7 pct. godt tilgængelige hjemmesider, en forøgelse på 1 procentpoint siden 2010. Jævnt tilgængelig er gået med 12 procentpoint til 54 pct. fra 42 pct., mens der er blevet 10 procentpoint færre i kategorien Mangelfuld fra 44 pct. i 2010 til 34 pct. i 2012. Endelig er der et fald på 3 procentpoint i kategorien Dårlig tilgængelig fra 8 pct. til 5 pct.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.