En ny rapport evaluerer erfaringerne med otte såkaldte offentlige-private innovationspartnerskaber (OPI), der alle har haft fokus på at udvikle innovative produkter, processer eller teste eksisterende løsninger på fire centrale velfærdsområder: sundhedsområdet, ældreområdet, undervisningsområdet eller daginstitutionsområdet.
Evalueringen viser, at tillid, vedvarende kommunikation og identifikation af et kommercielt potentiale er vigtige elementer, hvis et innovationssamarbejde skal lykkes. Det har i nogle af de evaluerede OPI-projekter bidraget til, at parterne er nået i mål med at udvikle et nyt produkt i form af en færdig version eller en prototype.
- For eksempel har Dansk Telemedicin A/S i samarbejde med Sygehus Sønderjylland og fire sønderjyske kommuner udviklet en telemedicinsk løsning på sårområdet. Løsningen betyder, at patienter med kroniske sår kan behandles i eget hjem og diagnosticeres hurtigere, siger Lena Brogaard fra KORA, som er projektleder.
Begrænset implementering i praksis
Rapporten viser dog også, at der er en række udfordringer og barrierer, som fører til begrænset eller manglende succes for flere af de offentlige-private innovationspartnerskaber, og som betyder, at de innovative løsninger ikke altid bliver implementeret.
- Blandt nogle af de centrale fælles udfordringer kan nævnes manglende afklaring af risici og forventningsafstemning til samarbejdet. Tekniske krav har desuden været en barriere for de private parter, mens begrænset organisatorisk opbakning primært vedrører de offentlige parter, siger Lena Brogaard.
Forskellige resultater for offentlige og private
Evalueringen viser, at der er forskellige resultater på lidt længere sigt for de offentlige og private parter.
I seks ud af otte af de undersøgte innovationssamarbejder har de private parter en begrundet forventning om eller oplever allerede øget omsætning, flere arbejdspladser eller bedre eksportmuligheder.
De offentlige parter i innovationspartnerskaberne har til gengæld mere blandede erfaringer, fordi de udviklede løsninger i flere tilfælde ikke er blevet implementeret i den daglige drift, og selv i de mere vellykkede samarbejder kan det være svært at dokumentere effekterne.
- Det tager typisk længere tid for de offentlige parter at realisere de forventede gevinster. Der er ingen af de otte innovationspartnerskaber, vi har undersøgt, hvor både den offentlige og private part har opnået de resultater og effekter, de forventede, siger lektor Ole Helby Petersen fra RUC, som er medforfatter til rapporten.
kil
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.